سبد خرید 0

صفر تا صد رسوب زدایی پکیج

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | ﺳﻪشنبه 17 مهر 1403 در ساعت 12 : 11 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

پکیج وسیله ای است که به عنوان جایگزین بسیار مناسبی برای سیستم های موتورخانه گرمایشی منازل مورد استفاده قرارمی گیرد.پکیج دیواری از اندازه و حجم بسیار کوچکی برخوردار است که این امر از مزایای بسیار مهم این وسیله می باشد. پکیج برای گرمایش رادیاتور و تامین  روزانه آب گرم مصرفی منازل و آپارتمان بسیار مناسب است.

مقاله رسوب زدایی پکیج

مزایای استفاده از پکیج چیست؟

گرمایش مطبوع محل سکونت و آب گرم بهداشتی، همواره از نیازهای اولیه بشر بوده و می‌باشد. شاید هنوز هم استفاده از کرسی‌ های زغالی و بخاری‌های نفتی را در بعضی از نقاط کشور عزیزمان شاهد باشیم، ولی حقیقت این است که با توجه به فراوانی گاز طبیعی و برقراری،

امکان دسترسی به این موهبت الهی، تکنولوژی را بر آن داشته است که راهکارهای جدیدی را برای بشر مهیا سازد. پکیج دیواری دستگاهی است که جایگزین موتورخانه مرکزی شوفاژ گردیده و آب گرم مورد نیاز جهت تامین گرمایش محیط، به‌وسیله رادیاتورها و آب گرم بهداشتی جهت مصارف روزمره از قبیل شستشو، استحمام و غیره را فراهم می‌نماید.

در حال حاضر، پکیج دیواری متداول‌ترین وسیله ایجاد گرمایش شوفاژ در سراسر دنیا است.عدم اشغال فضای مفید، ایمنی بسیار بالا، استقلال کامل هر واحد مسکونی و رضایت کامل و کافی از عملکرد پکیج دیواری، تقریباً جایی برای تردید در استفاده از این سیستم در منازل و واحدهای تجاری باقی نمی‌گذارد. راندمان بالا و مصرف بهینه سوخت گاز، از دیگر عواملی هستند که دستگاه‌های اجرایی را نیز تشویق به توسعه استفاده از پکیج دیواری می‌نماید.

پکیج دیواری، که فقط نوع فن دار آن از نظر استانداردهای معتبر دنیا تائید می‌گردد، علاوه بر تأمین گرمایش داخل خانه یا محل تجاری، از طریق رادیاتور یا فن‌کوئل یا گرمایش از کف، آب گرم بهداشتی را نیز به‌صورت فوری در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد. همچنین ترکیب این دستگاه با کولرگازی از طریق یک کویل آب گرم، می‌تواند علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف انرژی، گرمایش مطبوع‌ تر و ارزان‌تری را برای مصرف‌کننده مهیا سازد.

رسوب زدایی پکیج چگونه است؟

معایب پکیج چیست؟

یکی از مهم ترین معایبی که می توان برای پکیج ها عنوان کرد، نیاز به سرویس مرتب هر چندماه یکبار می باشد. چرا که پکیج ها مثل آبگرمکن های دیواری قدیمی نیستند که بسیار از آقایون در صورت نیاز به سرویس و تعمیر خود دست بکار شده و سعی می کنند آبگرمکن ها را تعمیر کنند. در بسیاری از موارد نیز بسیار موفق هم می باشند. اما به دلیل تکنولوژی روز دنیا که در ساخت پکیج های دیواری و زمینی بکار رفته است، دیگر مثل سابق نمی توان دستبکار شد و رسوب زدایی و تعمیرات را در منزل و بدون نیاز به تعمیرکار انجام داد. در صورت بروز هر گونه مشکل و عدم کارکرد درست پکیج ها باید سریعا به تعمیرکاران مجاز در سطح شهر محل سکونت خود اطلاع داده و درخواست بازبینی کنید.

رسوب عامل اصلی خراب شدن پکیج ها

به دلیل اینکه پکیج ها عملکردشان بر اساس آب می باشد و می دانیم که گردش دائمی آب در یک مسیر به مرور زمان دچار رسوب گرفتگی و اختلال در عملکرد این مدل تجهیزات می شود. همراه ما باشید تا در کنار هم یاد بگیریم که چگونه این مشکل را بر طرف کنیم.

نشانه های رسوب پکیج

چگونه متوجه شویم که پکیج رسوب گرفته است؟

در صورتی که پکیج دچار رسوب شود توسط نشانه های مختلفی می توان از این مشکل آگاه شد و به برطرف نمودن این رسوبات پرداخت.

یکی از علائم بارز در پکیج که نشان از گرفتن رسوب می باشد کاهش فشار آب گرم در شیرهای خروجی می باشد. همچنین نوساناتی دمایی که در آب گرم پکیج وجود دارد می تواند ناشی از رسوب گرفتن پکیج باشد.

از دیگر نشانه های رسوب پکیج افزایش فشار پکیج، سر و صدای پکیج، طولانی شدن زمان گرم شده آب و افت بازده حرارتی رادیاتورها می باشد. علاوه بر آن در صورتی که پکیج شما ارور 70 را بدهد نشانه رسوب گرفتن دستگاه می باشد.

در صورتی که هر یک از این علائم را در پکیج مشاهده نمودید بهتر است به یک تعمیرکار جهت رسوب زدایی مراجعه نمایید.

رسوب زدایی به بازدهی بیشتر و راندمان بالاتر دستگاه کمک کرده و می توان با صرف مقدار کمتری هزینه از هزینه های بیشتر که در اثر جرم زیاد در پکیج به وجود می آیند جلوگیری نمود. با استفاده از جرم گیری پکیج ظاهر ان نیز زیباتر شده و لوله های پکیج عاری از هرگونه جرم و رسوب  می گردند.

با استفاده از روش های مختلفی می توان به رسوب زدایی و جرم گیری پکیج اقدام نمود که در ادامه به تعدادی از این روش ها اشاره شده است.

زمان رسوب زدایی پکیج

سرویس پکیج دیواری هر چند وقت باید انجام شود؟

  •  کامل

در این نوع سرویس تمامی قطعات مورد بازبینی قرار می گیرند و بررسی می شوند، در این نوع دستگاه به طور کامل سرویس می شود، اگر مدت زمان طولانی از سرویس,رسوب زدایی پکیج می گذرد بهتر است این نوع سرویس را انتخاب کنید تا به نتیجه مطلوب در کارایی آن برسید.

  •  دوره ای

این سرویس عموما در بازه های زمانی چندماهه صورت می گیرد و به دلیل کوتاه بودن زمان بین دو سرویس، کار آن سبک تر است و دستگاه به ندرت دچار مشکل خواهد شد، بهتر است پس از خرید و نصب دستگاه از همان ابتدا با روند سرویس پکیج به صورت دوره ای پیش بروید، ساده بودن این نوع سرویس به حدی است که با افزایش تجربه و اطلاعات خودتان نیز می توانید آن را انجام دهید.

علت تجمع جرم و رسوب در پکیج

تجمع رسوب یا جرم در پکیج، به دلیل وجود سختی بالای آب، املاح و ترکیباتی که تمایل به ته نشینی دارند و لوله های نامناسب و لوله کشی غیر استاندارد سیستم پکیج به وجود می آید.

زمانی که ترکیبات کلسیم، منیزیم، سدیم و… موجود در آب با مولکول‌های فلزی مبدل یا لوله واکنش می‌دهند، تشکیل رسوب داده و ته نشین می‌شوند که موجب انسداد مسیر عبور آب موجود در سیستم پکیج می‌شود.

این اتفاق یکی از موارد رایج در رابطه با پکیج‌های دیواری و رادیاتورها است و می‌تواند مشکلاتی را برای آنها به وجود آورد و حتی مجبورتان کند از خدمات تعمیرات پکیج راهنمایی بگیرید.

خرید رسوب زدای پکیج

چه زمانی باید پکیج را رسوب زدایی کنیم؟

گاهی تجمع رسوب در پکیج دیواری به حدی می‌رسد که سبب عدم کارکرد صحیح دستگاه می‌شود. زمانی که رسوب زدایی پکیج و رادیاتورها لازم باشد، نشانه هایی را در سیستم می‌توان مشاهده کرد.

از قبیل این نشانه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییرات و نوسانات دمایی آب گرم مانند سرد گرم شدن آب پکیج
  • افت فشار آب گرم در شیرهای خروجی
  • طولانی شدن زمان گرم شدن آب در مقایسه با گذشته
  • افزایش فشار پکیج
  • افت بازده حرارتی رادیاتورها و سرد ماندن قسمتهایی از آن
  • سر و صدای پکیج و تق تق کردن آن

آشنایی با انواع روش رسوب زدایی پکیج

برای رسوب زدایی توسط این روش نیاز است تا در گام اول پکیج را از برق جدا نموده و اقدام به باز کردن کاور پکیج نمایید. پس از آن باید آب پکیج تخلیه گردد که برای این کار در ابتدا باید شیر ورودی آب سرد به پکیج را بسته و شیر پرکن دستگاه را در جهت خلاف عقربه های ساعت بچرخانید. با باز کردن شیر آب گرم دستشویی و یا نقطه ای که در پایین ترین قسمت ساختمان قرار دارد، آب موجود در پکیج تخلیه می گردد.

پس از این که آب پکیج تخلیه شد نیاز است تا پیچ های مبدل ثانویه که به بلوک ها وصل است را از پکیج جدا کنید. در ادامه برای رسوب زدایی مبدل ثانویه از اسید یا جوهر نمک صنعتی استفاده نمایید.

برای این کار می توان مبدل ها را پس از حرارت دادن با استفاده از ضربات چکش رسوب زدایی نمود. البته در این روش نیاز به دقت و توجه بالایی می باشد تا در حین ضربه زدن با چکش رزوه پیچ دچار آسیب نشود.

  • روش سنتی

پس از انجام این مرحله، در گام بعدی نیاز است تا مبدل را بر روی زمین قرار داده و با استفاده از دو سوراخی که در آن وجود دارد دیسکلر یا اسید را به درون آن ریخته

و اجازه دهید تا 15 دقیقه بماند.

پس از گذشت این مدت زمان نیاز به شست و شو توسط آب می باشد. ریختن دیسکلر باید تنها از طرف مبدل صورت گیرد چرا که با ریختن مواد اسیدی از دو سمت آن

می تواند رسوب را در وسط مبدل بیشتر نماید.

در انتها باید مبدل به دقت بررسی گردد و در صورتی که هنوز هم آثاری از رسوب و جرم بر روی آن مشاهده می شود نیاز است تا آن را بر روی حرارت شعله قرار داده و تا قرمز

شدن مبدل صبر کرد. سپس مبدل را از روی حرارت برداشته و با استفاده از ضربات چکش اقدام به از بین بردن رسوبات باقی مانده نمود.

پس از این که مبدل به طور کامل رسوب زدایی شد، باید اورینگ را چک کرده و در صورتی که تغییر شکل داده اند آنها را تعویض کرده و مبدل را در جای خود نصب نمود.

نصب مبدل نیز باید به گونه ای باشد که شیارها در سمت چپ قرار گیرند. در انتها و پس از نصب مبدل و قرار دادن کاور پکیج باید فشار آن را بر روی 1.5 تنظیم نموده و به روشن کردن

پکیج پرداخت.

  • روش مدرن

در روش جدید نیازی نیست تا مانند روش سنتی پکیج را باز کرده و قطعات آن را رسوب زدایی نماییم. در این روش با قرار دادن پمپ اسید شویی را در ظرف اسید قرار داده و پس از آن یک سمت مبدل حرارتی را به خروجی وصل کرده و سمت دیگر آن را با استفاده از یک شلنگ به ظرف مبدل گرمایی متصل می کنیم.

در ادامه با روشن کردن پمپ رسوباتی که در داخل مبدل گرمایی جمع شده اند از بین رفته و پکیج به همین راحتی جرم گیری می شود. البته پس از از بین رفتن رسوبات نیاز است تا ظرفی که مربوط به مبدل حرارتی بود را با آب شست و شو داده و مبدل را در سر جای خود نصب نمایید.

روش های گفته شده را می توان برای برندهای مختلفی پکیج به کار برد چرا که شرکت های مختلف، پکیج ها را با یک ساختار کلی تولید می کنند و تنها در جزئیاتی مانند کنترل پنل با یکدیگر تفاوت دارند.

از این رو پکیج های بوتان، ایران رادیاتور، ایساتیس،  تورچ و … شیوه رسوب زدایی یکسانی خواهند داشت.

نکته ای که قابل ذکر است این است که این کار حتما باید توسط تعمیرکار انجام گیرد چرا که کار کردن با اسید خطرات بسیاری داشته و در صورت عدم رعایت نکات ایمنی خطر سوختگی با اسید شما را تهدید می کند.

تعمیرکاران نیز برای انجام این کار از دستکش و لباس های مخصوص استفاده می نمایند. علاوه بر آن ضربات متعددی که به مبدل توسط چکش وارد می گردد در صورتی که به صورت صحیح و اصولی انجام نشود امکان سوراخ شدن آنها وجود داشته و هزینه های زیادی را برای افراد به دنبال خواهد داشت.

خرید اسید ضد بتن

مدت زمان رسوب زدایی پکیج

زمانی که طول می کشد تا یک پکیج به صورت کامل رسوب زدایی گردد بسته به این که میزان رسوب ها و اجرام گرفته شده چقدر باشد متغیر است و معمولا در صورتی که این کار توسط تعمیرکار ماهر انجام گیرد در حدود 2 الی 5 ساعت به طول می انجامد.

در صورتی که سالی یک مرتبه پکیج را رسوب زدایی نمود میزان رسوبات کمتر شده و زمان زیادی برای رفع آنها نیاز نخواهد بود. توصیه می شود که در صورتی که پکیج در هر نوع برندی را خریداری نموده اید پس از گذشت یک سال اقدام به سرویس و رسوب زدایی آن توسط تکنسین این کار نمایید تا از به وجود آمدن مشکلات بعدی جلوگیری شده و در هزینه ها صرفه جویی گردد.

اسیدشویی پکیج چیست؟

در ایران به دلیل بالا بودن سختی آب، تجمع رسوب در آبگرمکن دیواری و پکیج یکی از مواردی است که مشکلاتی از قبیل گرم نشدن آب در حمام و نیاز به تعمیر پکیج را به وجود می‌آورد.

اگر کمی با طرز کار پکیج آشنا باشید، متوجه می‌شوید که رسوب در واقع ته نشینی کلسیم و عناصر آب در مبدل حرارتی پکیج و شوفاژ است. به تعویق انداختن رسوب گیری و رسوب زدایی پکیج، راندمان آن را پایین می‌آورد و دستگاه برای گرم کردن آب و شوفاژها باید انرژی بیشتری مصرف کنند، و پس از گذشت چندی، مقدار رسوب بیشتر می‌شود؛ و در نتیجه خسارات بیشتری را به پکیج شما وارد می‌کنند.

اسیدشویی پکیج چه معایب یا خطراتی دارد؟

  • وارد شدن خسارت به کاشی و سرامیک هنگام رسوب زدایی پکیج با اسید. برای جلوگیری حتماً روی کاشی و سرامیک محافظ قرار دهید.
  • یکی از معایب اسید شویی پکیج، بوی بد اسید است که در خانه می‌پیچد.
  • اسید برای کودکان، سالمندان و حیوانات مضر است. حتماً در نبود این افراد کار رسوب گیری پکیج را انجام دهید.

خرید جوهر نمک صنعتی

نکات مهم در زمان رسوب زدایی پکیج

  1. ضروری است که اسید شویی پکیج با پمپ و تجهیزات مناسب و اصلی انجام شود.
  2. هنگام رسوب زدایی پکیج، از پمپ‌های قوی مخصوص اسید شویی استفاده کنید تا رسوبات جدا شده درون دستگاه نماند.
  3. در صورتی که پکیج شما نیاز به رسوب گیری و هواگیری پکیج دارد، از فرد با تجربه و متخصص کمک بگیرید. رسوب گیری پکیج اگر توسط متخصص انجام شود، نتیجه بهتری خواهد داشت.
  4. هنگام رسوب گیری پکیج از زدن ضربه به پکیج و آبگرمکن دیواری جدا خودداری کنید.
  5. اگر قرار است که با اسید رقیق رسوب گیری پکیج را انجام دهید، مراقب باشید که مبدل بیشتر از 20 دقیقه در اسید نماند.

راهکارهای جلوگیری از رسوب گیری پکیج

بهتر است پیش از آنکه به رسوب زدایی پکیج و رسوب گیری رادیاتورها مجبور شوید، از بروز این مشکل تا حد امکان جلوگیری کنید.

برای اینکار می‌توانید با نصب فیلتر روی ورودی آب سرد پکیج، سختی آب را تا حد زیادی کاهش داده و از ورود ترکیبات و املاح سنگین در آب که ته نشین شده و موجب تشکیل رسوب می‌گردند، جلوگیری کنید.

همچنین استفاده از محلول‌های ضد رسوب در ابتدای راه اندازی پکیج نیز ایده خوبی است. این ترکیبات از تشکیل رسوبات جلوگیری می‌کنند.

اما هیچ چیز جای سرویس به موقع و منظم پکیج را نمی‌گیرد. مراقبت از دستگاه و رفع مشکلات جزئی پیش از آنکه به خرابی دستگاه بیانجامند و اطمینان از اینکه پکیج در بالاترین سطح بازدهی کار می‌کند، از طریق سرویس پکیج به وسیله افراد متخصص حاصل می‌شود.

نتیجه گیری

ما سعی کرده ایم در این مقاله بصورت کامل و به شیوه ای بسیار روان شما را با عواملی که باعث عدم عملکرد درست پکیج ها می شود و نحوه رسوب زدایی و... بیان کنیم. این مطلب به این معنا نیست که می توانید خودتان بدون آشنایی کامل با مهارت و تخصص تاسیسات اقدام کنید به جهت رسوب زدایی و تعمیر پکیج، چرا که این کار ممکن است در نهایت هزینه بسیار سنگینی برای شما بدنبال داشته باشد.

پکیج ها فرآیند پیچیده تری نسبت به آبگرمکن های قدیمی دارند و بهتر است در صورت بروز هر گونه مشکل، علت یابی و رفع مشکل را به متخصصین این حوزه بسپارید.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()