سبد خرید 0

استخراج طلا با اسید نیتریک

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | جمعه 1 دی 1402 در ساعت 56 : 18 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

استخراج طلا از قطعات الکترونیکی

چند سالی می شود که بحث استخراج طلا از انواع قطعات الکترونیکی در بین مردم به سرعت گسترده شده است و عده زیادی از افراد از زن و مرد گرفته تا حتی نوجوانان هم وارد این فضا شده اند و شانس خود را برای بدست آوردن طلا از طریق بازیافت قطعات الکترونیکی امتحان می کنند. البته باید گفت این کار کاملا امکان پذیر است و جالب است بدانید به یک تجارت پر سود نیز برای افراد متخصص و خبره تبدیل شده است.

نکته مهم در خصوص استخراج طلا از قطعات الکترونیکی این است که هر چند این صنعت در ابتدا به عنوان یک کار بسیار راحت که در فضای خانه هم قابلیت انجام دارد مطرح شده است، ولی باید بگوییم که این فرآیند کاملا علمی و تخصصی بوده و بدون دانش و اطلاعات کافی و کسب تجربه از طریق ارتباط با اساتید مجربه این حوزه نمی توان در این عرصه موفق شد.

پس تا پایان همراه ما باشید چرا که در اینمقاله قصد داریم شما را بطور کامل با روند استخراج طلا، مواد مورد نیاز، لوازم و تجهیزات مورد نیاز آشنا کنیم تا در انتها بتوانید به بهترین سطح عملکرد خود در صنعت پر رونق بازیافت طلا از بردهای الکترونیکی برسید.

مقله استخراج طلا از برد الکترونیکی

طلا در ساخت کدام قطعات الکترونیکی استفاده می شود؟

بطور معمول در ساخت وسایل الکترونیکی که امروزه نیز هر چه زمان می گذر بر تعداد آنها افزوده می شود و تمامی ابعاد زندگی انسان را تحت تاثیر خود قرار داده اند، از مقداری طلا 18 یا 24 عیار استفاده می شود. برخی از قطعاتی که در تولید آنها طلا بکاربرده شده است:

  • لوازم خانگی:

 یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی، خشک کن لباس، ماشین ظرفشویی، اجاق گاز برقی و بشقاب داغ، مایکروویو، پنکه برقی و تهویه مطبوع، جاروبرقی، توستر، آسیاب، دستگاه قهوه ساز، لوازم آرایش مو و خشک کردن، مسواک زدن و اصلاح.

  • فناوری اطلاعات (IT) و تجهیزات مخابراتی:

رایانه های بزرگ، مینی رایانه ها، رایانه های شخصی، لپ تاپ ها، نوت بوک ها، چاپگرها، تلفن ها و  موبایل و ….

  • تجهیزات مصرفی:

رادیو، تلویزیون، دوربین های ویدئویی، ضبط کننده های ویدئویی، ضبط کننده های استریو، تقویت کننده های صوتی، و آلات موسیقی.

  • تجهیزات روشنایی:

 لامپ های فلورسنت مستقیم و فشرده و لامپ های تخلیه با شدت بالا.

  • ابزارهای الکتریکی و الکترونیکی:

مته، اره، چرخ خیاطی، آهن لحیم کاری، تجهیزات برای تراشکاری، فرز، سنگ زنی، سوراخ کردن، سوراخ کردن، تا کردن، خم کردن، یا پردازش های مشابه چوب و فلز.

  • اسباب‌بازی‌ها، تجهیزات تفریحی و کالاهای ورزشی:

 قطارهای برقی یا مجموعه‌های اتومبیل‌های مسابقه‌ای، بازی‌های ویدیویی، و تجهیزات ورزشی با عناصر الکتریکی.

  • تجهیزات پزشکی:

تجهیزات رادیوتراپی، قلب و عروق، دیالیز، ونتیلاتورهای ریوی، داروهای هسته ای و آنالایزرها.

  • ابزارهای نظارت و کنترل:

 آشکارسازهای دود، تنظیم کننده های گرمایش و ترموستات.

  • توزیع کننده های اتوماتیک:

 برای نوشیدنی های گرم، بطری های گرم یا سرد، محصولات جامد، پول و تمام وسایلی که به طور خودکار محصولات مختلف را تحویل می دهند.

قطعات الکترونیکی برای بازیافت طلا از کجا بخریم؟

حالا که متوجه شدیم چه وسایلی در دل خود طلا دارند، باید برای خرید قطعات الکترونیکی اقدام کنیم. برخی از وسایل را می توان از سمساری ها و مراکز خرید وسایل مستعمل تهیه کرد. ولی نکنه مهمی که با خواندن این وسایل به ذهن خطور می کنید این است که بهتر است بردهای الکترونیکی را بعد از جداسازی از وسایل خریداری کرد چرا که هم قیمت کمتری قطعا خواهند داشت و همین اینکه خرید بردهای الکترونیکی بسیار راحت تر است.

سایت های معتبری در سطح اینترنت فروش ضایعات الکترونیکی را بصورت خرد وعمده کاملا بصورت اینترنتی انجام می دهند و در سایت های خرید و فروش معتبر دیگر افرادی هستند که فروش این نوع قطعات را انجام می دهند.

استخراج طلا از برد با اسید نیتریک

استخراج طلا از قطعات الکترونیکی با اسید نیتریک

با فراگیر شدن این صنعت همزمان با رونق گرفتن بازار تجارت استخراج طلا از قطعات الکتریکی، روش های متعددی مورد آزمایش قرار گرفت و بعد از به نتیجه رسیدن به لیست انواع روش های موجود اضافه شد. یکی از معروف ترین آنها استخراج طلا با اسید نیتریک است که ما در این مقاله به شرح کامل آن خواهیم پرداخت.

کاربرد اسید نیتریک در جداسازی فلزات

  • جداسازی طلا و نقره

 طلا در اسید نیتریک حل نمی شود بنابراین برای جداسازی طلا و نقره می توان از اسید نیتریک استفاده کرد .

طلا در تیزاب سلطانی حل می شود. رسوب طلای حل شده در تیزاب سلطانی با استفاده از مواد مختلفی انجام می شود

که در زیر به چند مورد از آن اشاره می کنیم:

  • سولفات آهن

 سولفات آهن دو ظرفیتی (زاج سبز) ترکیبی با فرمول شیمیایی FeSo4.7H2o   می باشد که به صورت کریستال های آبی یا سبز رنگ می باشد.

این ماده شیمیایی با محلول کلرید طلا واکنش می دهد و گاز دی اکسید گوگرد تولید می کند که این گاز باعث رسوب کردن طلا از محلول می شود.

نقش اسید نیتریک در استخراج فلزات از بردهای الکتریکی

  • متابی سولفیت سدیم

 Na2 S2 O5 پودر سفید رنگی است که به طور انتخابی طلا را ته نشین می کند، در ته نشین کردن با متابی سولفیت سدیم نیازی به تنظیم  PH نیست، زمانی که متابی سولفیت سدیم با آب مخلوط شود و به تیزاب اضافه گردد، گاز دی اکسید گوگرد بهتری آزاد کرده و نتیجه بهتری می دهد. برای ته نشینی طلا با متابی سولفیت اسید نیتریک اضافی را با حرارت و اوره از بین می برند.

  • گاز دی اکسید گوگرد

 در روش های سولفات آهن و سدیم متابی سولفیت، این گاز دی اکسید گوگرد که باعث رسوب کردن طلا می شود، بنابراین افزودن مستقیم گاز دی اکسید گوگرد به محلول کلرید باعث رسوب کردن طلا می شود.

  • پودر روی

 با اضافه کردن این پودر به تیزاب سلطانی، طلا، پلاتین و پالادیوم هم ته نشین می شود، از بین بردن اسید نیتریک اضافی با این روش انجام می شود. در رسوب دادن با روی، طلا در کف ته نشین نمی شود، بلکه به صورت کف در سطح محلول می ماند که باید با استفاده از کاغذ صافی طلا را جدا کنیم و بعد با استفاده از اسید نیتریک طلا را خالص کنیم.

مقاله انواع روش های استخراج طلا

 حل کردن پودر یا آلیاژ در اسید نیتریک

در صورتی که پودر یا آلیاژی داریم که در آن مقداری نقره و پالادیوم دارد و قصد نقره و پالادیوم را داریم به روش زیر عمل کنیم.

 پودر یا آلیاژ را در اسید نیتریک حل می کنیم تا حل شود ، نقره به نیترات و پالادیوم به نیترات پالادیوم تبدیل می شود، بعد از انجام این مرحله مقداری جوهرنمک به آن اضافه می کنیم تا نیترات نقره به کلرید نقره تبدیل شود و از محلول رسوب کند، پالادیوم در محلول باقی می ماند و نقره از پالادیوم جدا می شود.

محلول را با کاغذ صافی، صاف می کنیم تا ذرات سفید رنگ کلرید نقره از محلول جداسازی شود، سپس با استفاده از پودر روی پالادیوم را از محلول رسوب می دهیم. روش های دیگری هم برای رسوب دادن پالادیوم مانند روش سدیم کلرات و روش هایی نظیر اسید سولفوریک، آهن، سدیم کربنات یا جوهر نمک آلومینیم به نقره تبدیل می کنیم، سپس پودر نقره را خشک کرده و بعد ذوب می کنیم.

وسایل مورد نیاز استخراج طلا از برد الکترونیکی

1- بشر:

یکی از ابزارهای استخراج طلا از برد،  بشر می باشد که می توان محلول های شیمیایی را در آن نگهداری کرد  و فلزات گران بها مانند طلا را در اسیدها حل کرد. هم چنین می توان رسوبات را در بشر شست‌ وشو داد. بنابر این  بشر از پر کاربرد ترین ظروف  برای بازیابی طلا می باشد.  دو نوع بشر در بازار وجود دارد که یکی از آن ها شیشه‌ای و دیگری پلاستیکی می باشد که با توجه  به کاربرد هر یک می توان از آن ها استفاده کرد.

2- ارلن:

برای این که محلول های شیمیایی را نگهداری کنند و یا محلول ها را فیلتر کنند از ارلن استفاده می کنند به همین دلیل ارلن یکی از کاربردی ترین ابزارهای استخراج طلا از برد می باشد.

3- قیف:

برای این که بتوان محلول های شیمیایی را فیلتر کرد، از قیف استفاده می کنند. بنابراین از ابزارهای استخراج طلا از برد می توان به انواع قیف اشاره کرد یک نوع قیف ‌ساده و دیگری قیف بوخنر. زمانی که بخواهند فیلتر را به روش گرانشی انجام دهند از قیف ساده و زمانی که بخواهند فیلتر را به روش خلا انجام دهند از قیف بوخنر استفاده می کنند.  دو نوع قیف دیگر نیز در بازار وجود دارد که یکی قیف شیشه ای و دیگری قیف پلاستیکی است.

4- شیشه شور:

برای شست و شوی ظرف های شیمیایی از شیشه شور استفاده می کنند.   پس شیشه شور یکی از کاربردی ترین ابزارهای استخراج طلا از برد می باشد،  به همین دلیل برای بازیافت ضایعات طلا و به دست آوردن طلا از آن ها باید از ظروف آزمایشگاهی تمیز استفاده کرد. زیرا استفاده از ظروف آزمایشگاهی کثیف میزان خلوص فلزات را تحت تاثیر قرار می دهد.

5- همزن:

در فرآیند استخراج طلا گاهی لازم است تا محلول را هم بزنید. برای آسان تر شدن این کار از همزن استفاده می شود به همین دلیل همزن را می‌توان به عنوان یکی از ابزارهای استخراج طلا از برد نام برد که به سه صورت فلزی،  پلاستیکی و شیشه ای عرضه می شود.

6- کاغذ صافی:

برای این که رسوبات را از محلول جدا کنند و یا محلول را فیلتر کنند از کاغذ صافی استفاده می کنند. در فرایند استخراج طلا از برد اگر بخواهیم پودر طلا یا نقره را از محلول جدا کنیم، باید از کاغذ صافی استفاده کنیم. پس کاغذ صافی به عنوان یکی از ابزارهای استخراج طلا از برد اهمیت خاصی دارد. کاغذهای صافی در انواع مختلفی مانند کاغذ برگه ای، کاغذ با بافت ریز، کاغذ با بافت درشت و کاغذ رولی در بازار عرضه می‌شود.

7- ظروف سرامیکی:

ظروف سرامیکی از ابزارهای استخراج طلا از برد می باشند. همچنین، زمانی که بخواهیم پودر فلزات گران قیمت را  خشک کنیم از ظروف سرامیکی استفاده می کنیم.

8- هات پلیت یا هیتر آزمایشگاهی:

هات پلیت که نام دیگر آن اجاق برقی است یکی دیگر از ابزارهای استخراج طلا از برد است.  زمانی که بخواهیم پودر بازیابی شده فلزات گران قیمت را خشک کنیم یا مواد را حل کنیم از هات پلیت یا اجاق برقی استفاده می کنیم. برای این که در فرآیند استخراج طلا از برد دچار مشکل نشوید بهتر است هات پلیت هایی که دارای درجه تنظیم حرارت می باشند را خریداری کنید.

9- لوازم ذوب:

برای این که بتوان فلزات گران قیمت مانند طلا را ذوب کرد، از لوازم ذوب که از ابزارهای استخراج طلا از برد می باشند، می توان استفاده کرد که اهمیت زیادی در این فرایند دارند.

10- درپوش ظروف آزمایشگاهی:

برای این که مایعات و گازها از ظروف آزمایشگاهی خارج نشوند و از خروج آن ها جلوگیری شود از درپوش ظروف آزمایشگاهی استفاده می شود  پس می‌توان درپوش ظروف آزمایشگاهی را از ابزارهای استخراج طلا از برد نامید، البته زمانی که بخواهید بازیابی فلز طلا را انجام دهید بهتر است از درپوش هایی که دارای سوراخ هستند، استفاده کنید.

وسایل ایمنی استخراج طلا از بردهای الکترونیکی

1- شیلد و عینک ایمنی:

از مهم ترین ابزار های استخراج طلا از برد می‌توان به شیلد و عینک ایمنی اشاره کرد به این دلیل که در زمان  استخراج طلا ممکن است به چشم و پوست آسیب هایی وارد شود.

2- البسه ایمنی:

برای این که زمانی که بخواهیم از مواد شیمیایی استفاده کنیم،  به بدن و صورت آسیبی وارد نشود باید از البسه ایمنی استفاده کنید به طور مثال بهتر است از دستکش های ضد اسید در هنگام کار با مواد شیمیایی و اسیدی استفاده کرد. میتوان گفت دستکش نسوز و شیلد صورت و عینک ایمنی از مهم ترین ابزارهای استخراج طلا از برد هستند.

3- هود شیمیایی:

در فرایند بازیافت طلا باید از  ابزارهای استخراج طلا از برد مهمی استفاده کرد مانند هود شیمیایی، به این دلیل که دود و بخارات حاصل از برخی فلز های موجود در محلول ها می‌توانند خطرناک باشند.

14- سیم چین و دم باریک:

نکته مهمی که وجود دارد این است که کسانی که به استخراج طلا و طلاسازی از بازیافت وسایل الکترونیکی علاقه دارند، در هنگام استفاده از ابزارهای استخراج طلا از برد مانند سیم چین باید تمامی تمرکز خود را بر روی جداسازی قطعات بگذارند زیرا استفاده درست از تجهیزات و ابزارآلات بر کیفیت کار نحوه جداسازی تاثیر می گذارد.  افرادی که در زمینه استخراج طلا از برد الکترونیکی تجربه بیش تری دارند،  می دانند که قطعاتی که از وسایل الکترونیکی جدا می شود، طلا و نقره ناچیزی را شامل می شوند و اگر در زمان جداسازی دقت لازم انجام نشود، این مقدار ناچیز از بین می رود.

سود استخراج طلا از قطعات الکترونیکی چقدر است؟

قطعا مهم ترین نکته در ورود به این حرفه بررسی میزان سود و ارزش افزوده ای است که بعد از تمام مراحل آموزش، خرید ابزار و وسایل و.... بدست آورده می شود. ما برای شروع هر تجارتی باید اطلاعات کافی در مورد آن را از منابع متعدد بدست آوریم که با دید باز و آینده نگری درست پا به عرصه استخراج طلا از برد الکترونیکی بگذاریم.

راه های مختلفی برای محاسبه سود و آشنایی قابل اطمینان با این صنعت است از جمله سوال و پرس و جو از افرادی که سالها در این حرفه فعالیت دارند، مطالعه منابع و...

سود استخراج طلا از قطعات الکترونیکی به میزان طلای به کار برده شده در آن بستگی دارد. همان‌طوری که در فوق نیز اشاره کردیم، هر قدر قطعه الکترونیکی که برای استخراج طلا انتخاب می‌کنید، حساس‌تر باشد، میزان طلای موجود در آن بیشتر است و مسلما، سود شما نیز بیشتر خواهد شد.

برخی آمارها نشان می‌دهد، مقدار طلایی که در برخی از قطعات الکترونیکی به کار برده شده است، 40 تا 80 برابر بیش از مقدار طلای یک سنگ معدن است.

نکته دیگری که باعث ارزشمندتر شدن استخراج طلا از قطعات الکترونیکی شده است، راحت‌تر بودن پروسه استخراج طلا از آن‌هاست. برای خارج کردن طلای نهفته در معادن طلا، مراحل مختلف و طولانی از جمله شناسایی یک معدن طلا، انفجار، برداشت و خارج کردن طلا باید صورت گیرد. این پروسه، هم زمان‌بر، و هم هزینه‌بر است و گاهی اوقات صرفه اقتصادی ندارد.

در خارج کردن طلا از بردهای الکترونیکی برخی از مراحلی که در فوق اشاره کردیم، حذف می‌شود. به همین سبب است که می‌گوییم، سودآوری استخراج طلا از قطعات الکترونیکی، از رفتن به معادن طلا و استخراج آن از سنگ معدن بیشتر است.

قطعات الکترونیکی چه مقدار طلا دارند؟

  • مادربرد کامپیوتر: 200 تا 300 میلی گرم
  • مادربرد لپ تاپ: 150 تا 250 میلی گرم
  • گوشی موبایل: 200 تا 300 میلی گرم
  • تبلت: 250 تا 350 میلی گرم
  • برد ماشین لباس شویی: 150 تا 250 میلی گرم
  • تلویزیون: 150 تا 350 میلی گرم

مراحل کلی استخراج طلا از قطعات الکترونیکی

1-    جداسازی قطعات الکتریکی

ابتدا قطعات مختلف مانند مادربرد، لپ تاپ و... را که در زمان خرید ترکیب شده اند را از یک دیگر جداسازی کنید.

2-    خرد کردن:

 با استفاده از یک وسیله قطعات الکتریکی را به تکه های کوچکتر تبدیل کنید.

3-    استفاده از حلال کننده:

قطعات را در اسید سولفوریک یا اسید کلریدریک حل کنید.

4-    جدا سازی:

با استفاده از روش های جدا سازی طلا را از سایر مواد جدا کرد.

5-    شست وشو:

طلا ها را شسته و با استفاده از یک پارچه تمیز خشک می کنیم.

6-    ذوب کردن:

طلا را در دمای 1064 درجه سانتی گراد ذوب می کنیم.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()