سبد خرید 0

انواع روش استخراج طلا

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | دوشنبه 11 دی 1402 در ساعت 15 : 19 دقیقه | نظرات کاربران ( 2 )

شاید به تاریخ قدمت زندگی بشر روی کره خاکی همیشه جذاب ترین جست وجو برای پیدا کردن سنگ ها و اشیای قیمتی، تلاش برای استخراج طلا از دل سخت ترین معادن و صعب العبور ترین نقاط زمین باشد. قطعا پیشرفت علم و تکنولوژی این صنعت پر سود را هم تحت تاثیر خود قرار داده و دیگر روش های سخت قدیمی مربوط به انسان های قرن های گذشته منسوخ شده و با سرعت و عملکرد بهتری به استخراج طلا از دل معادن پرداخته می شود.

در این مقاله قصد داریم شما را با روش های مدرن استخراج طلا بپردازیم شاید شما هم با خواندن این صفحه تصمیم گرفتید در منزل از دل قطعاتی که حتی فکرش را هم نمی کنید طلا بدست بیاورید. پس تا پایان همراه ما بمانید.

استخراج طلا از نگاه علم

استخراج طلا فرایندی است که ضمن آن، طلا یا سنگ معدن، از زمین استخراج می‌شود. جداسازی طلا و پالایش آن مراحل و تکنیک‌های پیچیده‌ای را در بر می‌گیرد.

مقاله صفرتاصد استخراج طلا

اولین استخراج طلا کجا اتفاق افتاد؟

تاریخ دقیقی از نخستین حفاری‌های انسان که با هدف استخراج طلا انجام شده در دست نیست، ولی قدیمی‌ترین معدن طلای کشف شده به ۴۲۰۰ تا ۴۷۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد که در نکروپلیس، بلغارستان مستقر می‌باشد.

چه معادنی مخصوص استخراج طلا هستند؟

معادنی که طلا از دل آنها استخراج می‌شود، بر سه نوع زیرزمینی، روباز و زیرآبی می‌باشند.

عمیق ترین معدن طلا کجاست؟

عمیق‌ترین معدن زیرزمینی جهان، در آفریقای جنوبی قرار دارد، که در عمق ۳۹۰۰ متری از سطح زمین واقع شده‌است.

معروف ترین شرکت های استخراج کننده طلا

  1. بریک گولد
  2. گولدکورپ
  3. نیومانت
  4. نیوکرست ماینینگ
  5. انگلوگولد اشانتی

بزرگ ترین معادن استخراج طلا

بزرگ‌ترین معدن طلای جهان، از نظر وسعت معدن کلگوری استرالیا، می‌باشد و بزرگ‌ترین معدن طلای جهان از نظر میزان تولید طلا نیز، معدن گراسبرگ می‌باشد، که در پاپوا، اندونزی قرار دارد.

آیا ایران معدن طلا دارد؟

 معدن ساریگونی کردستان با تولید سالانه ۵ تن طلای خالص بزرگ‌ترین معدن طلای ایران است.

تصویر معادن طلا ایران

استخراج طلا از معدن چگونه انجام می شود؟

قطعا طلایی که در حال حاضر به عنوان گردنبند، دستنبد یا انگشتر در اختیار دارید با آنچه که از معدن به صورت خام به دست می آید زمین تا آسمان تفاوت دارد. این فلز با ارزش، مسیر بسیار دشواری را طی می کند تا به محصولی قابل استفاده و قیمتی تبدیل شود. از سوی دیگر استخراج طلا از معادن به آن سادگی که فکر می کنیم، نیست.

یک معدن طلا علاوه بر طلا می تواند شامل فلزات دیگری نیز باشد که استخراج هر کدام از آنها نیازمند دانش و علم کافی است. در ادامه برخی از روش های آن را با یکدیگر بررسی می کنیم.

استخراج با لیچینگ سیانید:

این فرایند در مواردی مورد استفاده قرار می گیرد که زمین غلظت بالایی از طلا داشته و توسعه صنعتی آن ارزشمند باشد. برای این فرایند، سنگ حاوی طلا را خرد می کنند. در ادامه گرد و غبار سنگ که در مخازن یا ستون ها ذخیره شدند را با محلول سیانید سدیم ترکیب می کنند. در ادامه برای جداسازی طلا از گرد و غبار سنگ از اسید بهره می برند. سپس طلا با افزودن گرد و غبار از روی محلول لیچ فیلتر می شود و از بستر گل آلود شسته و در نهایت خشک می شود.

طلای خام بازیافتی بعدها به طلای مرغوب تصفیه می شود. این روش به دلیل انتشار اسید هیدروژن سیانید که بسیار سمی و قابل اشتعال است و خطرات بسیاری برای انسان ها و محیط زیست دارد، با محدودیت های بسیاری مواجه است.

استخراج طلا با فرایند آمالگام:

این روش یکی از قدیمی ترین روش های استخراج طلا است که در دوران باستان مورد استفاده قرار می گرفت. در این فرایند نیز سنگ های حاوی طلا خرد و به ماسه ریز تبدیل می شوند. در ادامه جیوه را به گرد و غبار سنگ اضافه می کنند. طلا دارای خاصیتی است که به آن کمک می کند تا به سطح جیوه بپیوندد. در واقع جیوه غنی شده با طلا یک محلول آلیاژ درخشان نقره ای به نام آمالگام را می سازد.

آمالگام در کف ظرف مخلوط جمع می شود و به راحتی از سایر مواد معدنی جدا می شود. در ادامه آمالگام را تا زمانی که جیوه از طلا جدا شود، حرارت می دهند. این روش نیز به دلیل انتشار بخارات سمی جیوه، برای سلامت انسان ها و محیط زیست خطرناک است.

استخراج طلا به روش الکترونینیگ

استخراج طلا با فرایند الکترووینینگ:

این روش یک فرایند پرکاربرد است که در آن طلا بدون استفاده از مواد سمی استخراج می شود، این روش از یک فرایند الکتروشیمیایی پیروی می کند. در این فرایند می توان سایر فلزات گرانبها مانند مس، روی و آهن را که در سنگ طلا وجود دارند، یافت. در روش تمیز کردن الکترولیتی لجن سنگ، آند لجن سنگ حامل فلز گرانبها را فعال می کند.

از سوی دیگر کاتد از یک قطعه فلز خالص ساخته شده است. در طول الکترولیز طلای موجود در سنگ خام حل نمی شود و به صورت لجن در زیر آند جمع می شود. در اینجا همراه با طلا، سایر فلزات گرانبها مانند نقره، سرب، قلع و مس در لجن آند متمرکز می شوند و به راحتی می توان آنها را از بین برد. سپس با یک فرایند مناسب می توان تک تک فلزات گرانبها را از یکدیگر جدا کرد.

استخراج طلا با استفاده از فرایند بوراکس:

این فرایند یک روش مناسب و دوستدار محیط زیست برای استخراج طلا است. در این روش سنگ حاوی طلا را در یک بوته ذوب قرار می دهند و به آن بوراکس (بورات سدیم) اضافه می کنند.

بوراکس که یکی از نمک های اسید بوریک است، نقطه ذوب مخلوط سنگ معدن را کاهش می دهد و توده مذاب را سیال تر می کند. نقطه ذوب پایین، به طلا این توانایی را می دهد تا با استفاده از منابع گرمای مقرون به صرفه و کم توان استخراج شود. در این روش طلا به پایین بوته فرو می رود در حالی که سایر مواد سنگی مانند سیلیکون، کوارتز، سنگ معدن یا در واقع تمام اکسیدها به سمت بالا می روند.

استخراج طلا با مواد شیمیایی

طلایی که از معادن به دست می‌‎آید، لازم است تغلیظ شود. اما قبل از آن، سنگ معدن، خرد یا آسیاب می‎شود تا ذرات طلا از سنگ آزاد شود و اندازه دانه کاهش یابد. هنگامی که ماده حاوی طلا دارای اندازه دانه مناسب شد، می توان از یک (چند) روش زیر برای تغلیظ آن استفاده کرد.

  1. استخراج طلا با جیوه
  2. استخراج طلا با اسید نیتریک
  3. استخراج طلا با اسید سولفوریک
  4. استخراج طلا به وسیله سیانید
  5. استخراج طلا با پودر روی
  6. استخراج طلا از خاک با تیزاب سلطانی
  7. استخراج طلا از خاک با نیترات سدیم
  8. استخراج طلا با اسیدکلریدریک
  9. استخراج طلا با سولفامیک اسید

10.استخراج طلا با سولفات آهن یا فرو سولفات

11.استخراج طلا با ماده شیمیایی اسید فرمیک

 استخراج طلا با جیوه

طلای عنصری در جیوه محلول است. زمانی که ذرات فلز با سطح جیوه تازه تماس می‎گیرند، خیس و حل می شوند و آلیاژی به نام آمالگام را تشکیل می دهند. این پدیده برای بازیابی و تغلیظ ذرات ریز طلا مورد بهره برداری قرار می گیرد. پس از آن محلول حرارت داده می شود تا جیوه تبخیر شود و طلای خالص به دست بیاید.

قرارگرفتن در معرض جیوه، می تواند خطراتی را برای سلامتی به دنبال داشته باشد. همچنین انتشار جیوه در هوا به محیط زیست آسیب می‎زند. به همین علت، امروزه در معادن طلای کوچک مورداستفاده قرار می‎گیرد و در بعضی مناطق و بعضی از کشور ها استخراج طلا با این روش ممنوع اعلام شده است.

استخراج طلا با اسید نیتریک

طلا مثل یک اسفنج است در عملکرد و اسید نیتریک را خیلی سریع به خود جذب می‌نماید. این عمل به اسید نیتریک این توانایی را می‌دهد تا طلا را از بقیه فلزات جدا کند، مثل تکه‌های طلا که از ماسه‌های با رنگ سیاه گرفته می‌شوند. اسید نیتریک یک ماده شیمیایی می‌باشد که این ماده به صورت مایع شفاف عموما برای فعالیت‌های گوناگون صنعتی، فولادی و چوبی به کار گرفته می‌شود. این محصول را می‌توانید از فروشگاه‌های صنعتی یا فروشگاه‌ مواد شیمیایی تهیه کنید.

تنها اسید نیتریک است که توانایی حل کردن مس و نقره را در خود دارد. به همین خاطر برای حذف و جدا کردن فلزاتی مثل مس، نیکل و روی، می‌توانید از آن بهره ببرید. به طور مثال برای این که استخراج طلایی که با برد الکترونیکی پوشیده شده می‌توان از این ماده استفاده نمود. طلا در اسید نیتریک حل نخواهد شد پس برای تمییز و تفکیک طلا و نقره می‌توان از این ماده شیمیایی استفاده نمود .

زمان استفاده از این ماده شیمیایی باید صد در صد از ماسک تنفسی استفاده نمایید چون اسید نیتریک زمان واکنش، از خود یک دودی با رنگ نارنجی و کاملا سمی خارج می‌کند.اولین قدم برای پالایش کردن طلا به وسیله ماده شیمیایی اسید نیتریک شامل درست کردن آکوا رژیا است که به خاطر توانایی این ماده در ذوب کردن طلا به این اسم نامگذاری شده است و بهره بردن از آن برای استخراج طلا کاربردی می‌باشد.

استخراج طلا با اسید نیتریک

استخراج طلا با اسید سولفوریک

در بازیابی انواع و اقسام فلزات گران قیمت از اسید سولفوریک استفاده می‌شود این ماده خورنده و خطرناک برای عوض کردن کلرید نقره به فاز فلزی و همچنین برای حل نمودن فلزات گوناگون استفاده می‌شود. البته از این اسید برای جداسازی و چربی گیری جواهرات و همین طور برای آبکاری کردن برنج بر روی سرب هم بهره برده می‌شود.این ماده را باید در ظرف پلیمری که کلفت باشد و مقاوم نگهداری و انبار کرد.

استخراج طلا با سیانید

سیانیداسیون یا شستشوی سیانید، از دهه ۱۹۷۰ در فناوری استخراج طلا با مواد شیمیایی نقش اصلی را ایفا می‌کند. این فرآیند در سال ۱۸۸۷ میلادی توسط شیمی دانان اسکاتلندی به نام های جان اس. مک آرتور، رابرت دبلیو فارست و ویلیام فارست ابداع شد.

در این روش معمولا لازم است ابتدا سنگ طلا خرد و آسیاب شود. پس از آن پودر به دست آمده در محلول رقیق سیانید سدیم یا سیانید پتاسیم حل می‎ شود. در مرحله بعد، جامدات از محلول شفاف جداسازی خواهند شد و در آخر این فلز گران بها از محلول به وسیله رسوب با گرد روی به دست می‎آید.

استخراج طلا با پودر روی

روی به خاطر دارا بودن از توان احیای کم می‌تواند برای احیای طلا و بقیه فلزات مورد استفاده قرار گیرد. به خاطر بالا بودن مقدار برخورد پودر روی نسبت به شکل شمشی و ورقه ای این نوع پودر کارایی بیشتری خواهد داشت.مقدار پودر روی یکی از مباحث خیلی مهم در انتخاب کردن پودر روی چه داخل محلول‌های اسید و چه هم داخل محلول‌های قلیایی می‌باشد. عموما پودرهایی که در بازار وجود دارند اندازه ذرات خیلی ریزی هستند که در زمان افزودن به محلول شناور می‌شوند و عمل جذب و فیلتر نمودن را مشکل خواهند کرد. بنابراین در زمان خرید علاوه بر خالص بودن به اندازه ذرات هم دقت نمایید.

استخراج طلا از خاک با تیزاب سلطانی

طلا مانند یک اسفنج عمل می کند و اسید نیتریک را به خود جذب می کند. برای پالایش طلا با اسید نیتریک، ابتدا با ترکیب این ماده و اسید هیدروکلریک، اکوا ـ رژیا یا تیزاب سلطانی تولید می‎شود. سپس، سنگ طلا در این محلول حل خواهد شد و چند ساعت به حال خود باقی می‎ماند.

در مرحله بعد، طلا فیلتر و بازیابی می ‎شود. در هنگام کار با مواد مختلف درگیر در مراحل پالایش و هنگام ذوب ذرات طلا در طول فرآیند بازیابی باید بسیار مراقب بود. همچنین در تمام مراحل استخراج طلا با مواد شیمیایی باید از تجهیزات ایمنی استفاده شود.

استخراج طلا از خاک با نیترات سدیم

نیترات سدیم در ساخت تیزاب سلطانی به عنوان جایگزین اسید نیتریک می‎تواند استفاده شود. در این روش، اسید هیدروکلریک حرارت داده خواهد شد و در حین آن، پودر نیترات سدیم اضافه می‌ شود.

خرید اسید کلریدریک

استخراج طلا با اسید کلریدریک

وقتی طلا به تنهایی در معرض اسیدکلریدریک قرار گیرد، هیچ اتفاقی نمی افتد. اما هنگامی که اسیدکلریدریک با اسید نیتریک ترکیب شود، طلا در آن حل می شود.

در مرحله بعد، مقدار کمی اوره به همراه یک رسوب کننده اضافه خواهد شد که باعث می شود طلا به صورت جامد شکل بگیرد. اکنون که طلا عاری از ناخالصی هایی مانند پلاتین است، آن را می توان از طریق فیلترکردن، شستشو و خشک کردن بازیابی کرد.

یکی دیگر از خنثی کننده هایی که می توان در روند استخراج طلا با مواد شیمیایی استفاده کرد، اسید سولفامیک است. این ماده عموماً زمانی استفاده می شود که محلول تیزاب سلطانی حاوی سایر فلزات گران بها شامل فلزات گروه پلاتین باشد.

استخراج طلا با سولفات آهن یا فرو سولفات

سولفات آهن عموما برای رسوب دادن طلای محلول از آبی تیزاب سلطانی استفاده می شود. در هنگام خرید حتما توجه داشته باشید که سولفات آهن به رنگ زرد یا سفید تهیه نشود.

این ماده باید کاملا به حالت بلور سبز خوش رنگ باشد. همچنین پس از استفاده در ظرف کاملاً دربسته شده و دور از نور نگهداری شود.

استخراج طلا با اسید فرمیک

یکی دیگر از احیاکننده های قوی برای بازیابی فلزات گران بها از جمله طلا و پلاتین، اسید فرمیک است. این محلول را معمولا با گرید صنعتی می‎توان از بازار تهیه کرد.

استخراج طلا با کلرید آمونیوم

کلرید آمونیوم برای استخراج پلاتین از تیزاب به کار می‌رود. به این صورت که یک محلول خیلی غلیظ از کلرید آمونیوم درست می‌شود و به تیزابی که پلاتین دارد افزوده می‌شود.چیزی که بدست آمده نمک نارنجی پلاتین می‌باشد. انتخاب کردن کلرید آمونیوم خیلی خیلی مهم می‌باشد. ناخالصی که داخل کلرید آمونیوم وجود دارد باعث بازدهی کم پلاتین می‌شود. پس صد در صد از کلرید آمونیوم که کیفیت مطلوبی دارد استفاده نمایید.

گورستان هایی شبیه به معدن طلا

مصری ها از سال ۲۰۰۰  قبل از میلاد استخراج طلا را شروع کردند. پوشش مرگ توتانخامن  که در سال ۱۳۲۳ قبل از میلاد درگذشت ، حاوی ۱۰۰ کیلوگرم فلز بود. گورهای سلطنتی اور باستان (عراق مدرن) که از ۳۸۰۰ تا ۲۰۰۰ قبل از میلاد رونق گرفت نیز  شامل اشیایی از جنس طلا بوده است.

تاریخ اولین ضرب سکه طلا در جهان

ضرب سکه های طلا در حدود سال ۶۴۰ قبل از میلاد در پادشاهی لیدیا (واقع در ترکیه امروزی) با استفاده از الکتروم ، آلیاژ بومی طلا و نقره ، آغاز شد. اولین سکه های طلای خالص در زمان سلطنت کروزوس ضرب شد که از ۵۶۱ تا ۵۴۷ سال قبل از میلاد حکمرانی می کرد.

فرآیند استفاده از طلا در ضرب سکه

برای استفاده از این فلز در جواهرسازی، ضرب سکه و ساخت ابزار، آن را به آلیاژ تبدیل می‌کنند. این کار به این دلیل انجام می‌شود تا طلای خالص، که نرم و شکل پذیر است، با این فرآیند،‌ سخت و قابل استفاده در صنعت شود. آلیاژ طلا با نقره، مس و روی سبب تولید طلای زرد، و آلیاژ طلا با نیکل، مس و روی سبب تولید طلای سفید می‌شود. استفاده بیش از 70 درصد نقره در آلیاژ سبب تولید طلای سفید می‌شود. هر اندازه که نسبت نقره در این آلیاژ بیشتر شود، رنگ آن از زرد به سمت سفید تغییر می‌کند. از آلیاژهای این فلز با نقره یا مس جهت ضرب سکه و از آلیاژهای طلا با پلاتینیوم و پالادیوم برای جواهرسازی استفاده می‌شود. برای تعیین محتوای آلیاژ طلا از عیار استفاده می‌شود. طلای خالص، طلای 24 عیار و طلای 12 عیار شامل 50 درصد طلا است.

ایران چند معدن استخراج طلا دارد؟

بر اساس آمار اعلام شده ذخایر قطعی طلا در معادن ایران ۲۵۰ تن است که ممکن است به ۳۴۰ تن نیز برسد. در حال حاضر ۲۴ معدن طلای فعال در کشور وجود دارد که معدن زرشوران بزرگ‌ ترین ذخیره طلای کشور و پس از آن معدن ساریگونی در صورت تکمیل اکتشاف قرار دارد. از آنجاییکه ایران جزو ۶ کشور بزرگ مصرف ‌کننده طلا است تولید بیشتر طلا از معادن داخلی می تواند در مصرف ارز برای وارد کردن طلا صرفه جویی کند. همچنین ایران سالیانه ۳ تن طلا استخراج می کند که ارز آوری برای کشور به دنبال دارد.

آشنایی با عنصر طلا

یکی از عنصرهای شیمیایی است که با عدد اتمی ۷۹ در گروه ۱۱ و دوره ۶ جدول تناوبی قرار دارد. این فلز از عناصر فلزهای واسطه و فلزی ارزشمند است که به‌طور آزاد در طبیعت یافت می‌شود. طلا به شکل خالص، رنگی زرد مایل به سرخ دارد و از نظر فیزیکی، نرم، چکش‌خوار و شکل‌پذیر بوده و از فلزات پرکاربرد در صنعت جواهرسازی است.

بررسی چگونگی چکش خواری عنصر فلز طلا

فلزاتی مانند نقره، آهن، پلاتین، طلا و مس انعطاف‌پذیر و چکش‌خوار هستند. طلا چکش خوارترین عنصر در بین تمام فلزات است و قابلیت ساخت نانوسیم‌هایی به عرض یک اتم را دارد. با یک گرم طلا می‌توان ورقی به مساحت یک مترمربع ساخت. یک اونس طلا (تقریبا برابر با ۲۸ گرم) می‌تواند به اندازه ۸۰ کیلومتر به شکل سیمی با ضخامت پنج میکرون کشیده شود.

این عنصر می‌تواند به قدری نازک شود که به شکلی نیمه‌شفاف در آید. از ورقه‌های نیمه‌شفاف طلا به عنوان سپری در برابر پرتوهای فروسرخ و کاهش گرمای نور خورشید در لباس‌های فضایی استفاده می‌کنند. در کلاه فضایی لایه نازک طلا با ضخامت ۰٫۰۰۰۰۵ میلی‌متر برای بازتاب نور به کار رفته است. این لایه به قدری شفاف است که مانع دید فضانوردان نمی‌شود.

بررسی میزان رسانایی فلز طلا

طلا مانند سایر فلزات رسانای خوب گرما و الکتریسیته است. رسانایی این عنصر به وجود یک الکترون در لایه بیرونی ۶s نسبت داده می‌شود. این الکترون به قدری از هسته اتم دور است که می‌تواند به راحتی از اتم جدا شود. در فلزات به ترتیب نقره، مس و طلا بهترین رساناهای الکتریکی هستند. درحالی‌که نقره رسانایی بالاتری از مس و طلا دارد، ولی مس به دلیل ارزان بودن و طلا به دلیل استفاده آسان و واکنش‌پذیری بسیار کم، باعث استفاده زیاد این عنصر در تجهیزات الکتریکی شده است.

تصویر انگشتر طلای سفید

آشنایی با انواع رنگ بندی طلا

  • طلای سفید

طلای سفید (White Gold) از آلیاژهای طلا است که دست‌کم با فلزی سفید رنگ مانند نیکل، نقره و پالادیم ترکیب شده باشد. ویژگی‌های طلای سفید مانند نرمی، سختی و استحکام آن، با توجه به عنصر افزوده شده در آلیاژ متفاوت است و کاربردهای مختلفی دارد. طلای سفید با آلیاژ نیکل، سختی و استحکام بالایی دارد و برای ساخت حلقه و سنجاق به کار می‌رود.

آلیاژ طلا-پالادیم نرم و شکل‌پذیر است و انعطاف‌پذیری بالایی دارد و در ساخت جواهرات با سنگ‌های قیمتی استفاده می‌شود. برای افزایش ماندگاری این آلیاژ به آن فلزاتی مانند مس، نقره و پلاتین افزوده می‌شود. اصطلاح طلای سفید برای آلیاژهای این فلز با رنگ‌های زرد کم رنگ، قهوه‌ای شفاف نیز کاربرد دارد که در صنعت جواهرسازی چنین آلیاژهای با روکشی از رودیم پوشش داده می‌شوند.

به طول معمول طلای سفید با درصد وزنی ۹۰ به ۱۰ از طلا و نیکل ساخته می‌شود. به دلیل سختی نیکل برای افزایش شکل‌پذیری و نرمی این آلیاژ به آن مس اضافه می‌کنند. در صنعت جواهرسازی، رایج‌ترین آلیاژهای مورد استفاده طلا- پالادیم- نقره و طلا- نیکل- مس- روی هستند. پالادیم و نیکل عناصر اصلی برای سفید رنگ شدن طلا و از روی برای کاهش رنگ مس استفاده می‌شود.

استفاده طولانی مدت از طلای سفید به دلیل وجود نیکل، در بعضی افراد می‌تواند باعث ایجاد آلرژی و بیمارهای پوستی مانند راش (Rash) شود.

  • طلای زرد

طلای زرد (Yellow Gold) آلیاژ دیگری است که از ترکیب طلا، نقره و مس ایجاد می‌شود. ترکیب دو نوع از طلای زرد ۱۸ عیار به ترتیب زیر است:

طلای زرد روشن: ۷۵٪ طلا، ۱۲٫۵٪ مس، ۱۲٫۵٪ نقره

طلای زرد تیره: ۷۵٪ طلا، ۱۵٪ مس، ۱۰٪ نقره

  • طلای سبز

طلای سبز (Green Gold) یا الکتروم (Electrum) آلیاژی طبیعی از طلا و نقره است که رنگی زرد مایل به سبز دارد. گاهی برای ایجاد رنگ سبز در این آلیاژ از عنصر سمی کادمیم استفاده می‌کنند. ترکیب آلیاژ طلای سبز عبارت است از:

سبز تیره : ۷۵٪ طلا، ۱۵٪ نقره، ۶٪ مس و ۴٪ کادمیم

تصویر انگشتر طلای زرد

  • طلای آبی

طلای آبی (Blue Gold) آلیاژ طلا و گالیم یا ایندیم است. آلیاژ طلا و ایندیم با ترکیبی میان‌فلزی از ۴۶٪ طلا و ۵۴٪ ایندیم تشکیل شده است. آلیاژ طلا و گالیم و تنها ۵۸٫۵٪ طلا دارد. نقطه ذوب برابر با ۵۴۱ سلسیوس و برابر با ۴۹۲ سلسیوس است. آلیاژ طلا و گالیم رنگ آبی کمرنگ‌تری داشته و نسبت به آلیاژ طلا و ایندیم شکننده‌تر است.

با اصلاح سطح طلا از لایه اکسیدی برای ایجاد طلای آبی شامل ۷۵٪ طلا، ۲۴٫۴٪ آهن و ۰٫۶٪ نیکل استفاده می‌کنند. این لایه اکسیدی در دمای ۴۵۰ تا ۶۰۰ درجه سلسیوس تشکیل می‌شود. همچنین با افزودن عناصر روتنیم و رودیم در عملیات حرارتی با دمای ۱۸۰۰ درجه سلسیوس طلای آبی با رنگ یاقوت کبودِ سیر تولید می‌شود.

  • طلای بنفش

طلای بنفش (Purple Gold) که همچنین با نام‌های طلای ارغوانی و «آمیتیست» (Amethyst) هم شناخته می‌شود از آلیاژهای طلا و آلومینیم است. آلیاژ حدود ۷۹ درصد طلا دارد و طلایی ۱۸ عیار است. طلای بنفش از دیگر آلیاژهای طلا، شکنندگی بیشتری دارد و هنگام استفاده برای اتصال سیمی (Wire Bonding) در ریزتراشه‌ها مشکلاتی ایجاد می‌کند. به همین دلیل در کاربردهای صنعت الکترونیک به‌تنهایی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

  • طلای سرخ

طلای سرخ (Red Gold) که همچنین با نام‌های طلای صورتی و «رزگلد» (Rose Gold) نیز شناخته می‌شود، آلیاژی از طلا و مس است. طلای قرمز به دلیل رواج آن در روسیه با نام طلای روسی نیز نامیده می‌شود. این آلیاژ در جواهرسازی استفاده فراوان دارد و معمولاً در ساخت حلقه‌های ازدواج و دستبندها به کار می‌رود.

ویژگی های شیمیایی فلز طلا

  • عدد اتمی : 79
  • جرم اتمی : 196.96655
  • نقطه ذوب: C° 1064.18
  • نقطه جوش: C° 2856
  • شعاع اتمی : Å 1.79
  • ظرفیت : 1
  • رنگ : طلایی
  • حالت استاندارد : جامد
  • نام گروه : 11
  • انرژی یونیزاسیون : Kj/mol 890.1
  • شکل الکترونی : 4f14 5d10 6s1[Xe ]
  • شعاع یونی : Å 0.85
  • الکترونگاتیوی: 2.54
  • حالت اکسیداسیون: 3, 1
  • دانسیته : 19.300
  • گرمای فروپاشی : Kj/mol 12.55
  • گرمای تبخیر : Kj/mol 334.4
  • مقاومت الکتریکی: Ohm m 0.0000000221
  • گرمای ویژه: J/g Ko 0.128
  • دوره تناوبی : 6
  • شماره سطح انرژی : 6
  • اولین انرژی : 2
  • دومین انرژی : 8
  • سومین انرژی : 18
  • چهارمین انرژی : 32
  • پنجمین انرژی : 18
  • ششمین انرژی : 1
  • ایزوتوپ : ایزوتوپ نیمه عمر

نتیجه گیری

بدون شک یکی از ارزشمندترین فلزات دنیا حداقل در بین عموم مردم طلا است. فلزی که به دلیل خاصیت زینتی که دارد بیشتر از هر فلز ارزشمند و گران قیمت دیگر شهرت جهانی دارد و بسیاری از معادلات سیاسی اجتماعی دولت ها بستگی مستقیمی به قیمت روز این فلز دارد. بسیاری از کشورها با قدرت و تلاش شبانه روزی بخش بزرگی از اقتصاد خود را از طریق کشف و فروش طلا تامین می کنند و جز ثروتمندترین کشورهای جهان می باشند.

با توجه به ظرفیت بسیار خوب معادن سنگ طلا در کشور عزیزمان ایران و متخصصین با تجربه در این صنعت باید مسئولان امر تلاش کنند که بسیار بهتر از حال حاضر در این صنعت عمل کنند تا هم در رده کشورهای موفق صنعت استخراج طلا شناخته شویم و هم وضعیت اقتصاد کشور را با استفاده از این منبع طبیعی بهبود ببخشیم.

ارسال نظر

مجید فتحی :
0 0
استخراج فلزات گرانبها
مدیریت :
0 0
سلام وقت بخیر خوشحالیم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده است.
البرز :
0 0
با درود ایا با ذوب کردت پوکه های فشنگ هم میتوان طلا بدست اورد؟
مدیریت :
0 0
سلام وقت بخیر برای اطلاع از این مطلب باید با متخصصین حوزه استخراج طلا از قطعات الکترونیکی صحبت داشته باشید تا شما را بطور دقیق و کامل راهنمایی کنند.
نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()