سبد خرید 0

انواع روش تلخی گیری زیتون

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | چهارشنبه 25 مهر 1403 در ساعت 6 : 11 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

بهترین روش تلخی گیری زیتون چیست؟

زیتون میوه‌ای شگفت انگیز است که در قرآن شش بار و یکبار به صورت غیر مستقیم نام برده شده است و همین اشاره‌ ها برای درک معجزه‌گری آن کافی است.

به طور کلی طبع زیتون رسیده گرم است. این موضوع هم برای زیتون سبز و هم زیتون سیاه یکسان است. اما زیتون نرسیده طبعی سرد و خشک دارد. روغن زیتون نیز طبع گرم و خشکی دارد. مصلح زیتون گردو، سرکه، عسل، بادام درختی شیرین و شیرینی‌های طبیعی است. این میوه خوش خوراک و پرفایده قادر است تغییرات بسیاری در سیستم سلامتی شما ایجاد کند. خاصیت زیتون تنها به یک یا چند مورد محدود نمی‌شود و کمتر کسی پیدا می‌شود که به ارزش آن برای دریافت مواد مغذی روزانه واقف نباشد.

تصویری از زیتون

چرا باید زیتون بخوریم؟

زیتون یکی از مفیدترین انواع میوه‌هاست که فواید زیادی برای بدن دارد. مصرف زیتون به صورت روزانه و در حد معقول می‌تواند به بهبود وضعیت سلامت و جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها کمک کند. بهتر است برای بهره‌مند شدن از خواص اعجاب انگیز زیتون از زیتون طبیعی و شکسته شده به جای زیتونی که به وسیله سود فرآوری شده است، استفاده کنید.

عطر و طعم خوش، پیچیده و اغلب نمکی زیتون، آن را به میوه‌ای محبوب تبدیل کرده که علاوه بر طعم عالی، دارای مزایای بسیاری برای سلامتی و درمان بیماری‌های گوناگون است.

به گفته مورخان، نزدیک به ۸۰۰۰ سال است که درخت زیتون وجود دارد و کشت آن در ایران به ۲۰۰۰ هزار سال قبل برمی‌گردد. درخت زیتون یکی از نماد‌های کهن که در مورد ثروتمندی، شکوه و عظمت و صلح و آشتی در پرچم سازمان ملل قرار گرفته است.

نحوه رشد زیتون چگونه است؟

درخت زیتون، بسیار کند رشد می‌کند و نیاز به کشت دقیق دارد، اما عمر طولانی آن، به نسل‌های زیادی میوه می‌دهد. شگفت‌آور است که هنوز در بسیاری از نقاط جهان، درختانی با قدمت بیش از هزار سال وجود دارند.

ممکن است این میوه به لحاظ شکل، رنگ و اندازه متفاوت باشد، اما خواص زیتون و مواد مغذی موجود در آن‌ها تفاوتی ندارد و تنها ذائقه و سلیقه افراد در انتخاب نوع آن مؤثر است.

تصویر زیتون سیاه

مهم ترین انواع زیتون

  • زیتون سبز

زیتون سبز، شاید معروف‌ترین نوع در ایران و جهان باشد که در درمان کلسترول و فشار خون، رماتیسم، تب، رفع قولنج، کاهش یبوست و مقابله با کرم معده موثر است.

  • زیتون سیاه

زیتونی که برخلاف تصور، حاصل رسیدن کامل نوع سبز نیست بلکه به صورت ژنتیکی سیاه بوده و برای رشد باید به شرایط آب و هوایی مورد نظر را جهت پرورش آن تامین کرد؛ به همین دلیل در کشور ما قابل کاشت نیست. اسپانیا و ایتالیا از تولیدکنندگان اصلی زیتون سیاه هستند. به لحاظ خواص، خواص زیتون سیاه تفاوتی با سبز ندارد و تنها طعم و بوی قوی‌تر دارد.

چرا میوه زیتون تلخ و گس است؟

عامل اصلی تلخ بودن میوه زیتون، ماده ای است به نام اولئوروپین که ضد سرطان می باشد. از قدیم تا به امروز روش های مختلفی برای از بین بردن تلخی زیتون به کار برده شده است. تلخی زدایی زیتون به دو بخش صنعتی و سنتی تقسیم بندی می شود. حجم بالای استفاده از زیتون در سراسر دنیا باعث شده تا تلخی زدایی از آن به یک شغل و حرفه بدل شده باشد.

خرید سود پرک 99 درصد

چگونه تلخی زیتون گرفته می شود؟

زیتون از آن دست میوه هایی است که بسیار پر مصرف بوده و در تهیه غذا گرفته تا انواع دسرهای خوشمزه مورد استفاده است. اما اگر یکبار خوردن میوه تازه زیتون را تجربه کرده باشید، قطعا می دانید که طعم تلخ و گس بالای آن باعث می شود که به سرعت آن را از دهان خود خارج کنید.

انواع مدل های زیتون را که در بازار مشاهده می کنید فرآیند تلخی گیری را طی کرده و سپس برای فروش ارائه می شوند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید چگونه این کار انجام می شود و یا تمایل داشته باشید خودتان این کار را انجام دهید. پس باید تا انتها همراه ما باشید.

تلخی گیری صنعتی زیتون

در ابعاد وسیع و گسترده بصورت صنعتی معمولا از روش ذیل برای تلخی گیری زیتون استفاده می شود.

تلخی گیری زیتون با سود پرک

در این روش اول تلخی گیری توسط سود پرک می باشد که فرآیند سریع اتفاق می افتد اما اگر ماده شیمیایی درست از زیتون پس از تلخی گیری خارج نشود برای بدن و دستگاه گوارش بسیار خطرناک و آسیب زننده است. در این روش زیتون را در محلول قلیایی تركیب آب و بی كربنات ها مثل جوش شیرین و آهک قرار می دهند برای این کار مراحل زیر را طی می کنند:

1- جهت تلخی گیری زیتون به وسیله سود ابتدا میوه‌های زیتون تازه چیده شده را پس از تمیز کردن و حذف شاخ و برگ و میوه‌های زخمی و بیمار یا آفت‌زده، داخل بشکه یا ظرف مناسبی ریخته و آب معمولی به آن اضافه کرده، به‌طوری که بعد از فرو نشستن زیتون‌ها، تا حدود ۱۵ سانتی‌متر آب بالای زیتون‌ها قرا گیرد.

2- جهت شیرین کردن زیتونها برای هر لیتر آب ۲۰ گرم سود (NaOH) در نظر گرفته و سود را داخل حجم آب موردنظر در ظرفی ریخته و ضمن رعایت احتیاط برای چند دقیقه با یک قطعه چوب تمیز هم بزنید تا سود کاملا حل شود.

تصویر تلخی گیری زیتون

3- با احتیاط و بدون آنکه محلول با دست و پوست بدن تماس حاصل کند و یا قطرات آن به چشم آسیب برساند، محصول را روی زیتون ریخته و در ظرف را ببندید. پس از گذشت 8-12 ساعت بسته به نوع زیتون در ظرف را باز کنید (طی این مدت بهتر است چند مرتبه محتویات ظرف را هم بزنید) رنگ محلول کاملاً قهوه‌ای تیره شده است.

4- قبل از ریختن محلول تیره رنگ، چند دانه زیتون را با احتیاط با وسیله‌ای بیرون آورده و خوب شسشو داده و چند دقیقه در آب سرد قرار دهید. مطمئن که شدید آب تغییر رنگ نمی‌دهد. دانه‌های زیتون را با زبان امتحان کنید. چنانچه مزه تلخ احساس نشد؛ اقدام به ریختن محلول تیره رنگ نمائید در غیر این صورت هنوز باید زیتون درون محلول باقی بماند.

5- پس از آنکه مطمئن شدید، زیتون ها تلخ زدائی شده اند؛ محلول تیره رنگ را با احتیاط دور بریزید (توجه داشته باشید که این محلول قلیائی است و پای گیاهان یا درون باغچه ریخته نشود).

6- زیتون های موجود داخل ظرف را با آب معمولی طی ۲-۱ روز با تعویض آب به دفعات بشوئید که رنگ آب دیگر تغییر نکند.

7- برای خنثی شدن باقیمانده احتمالی سود به ازاء هر ۱۰ لیتر آب ۱ لیتر سرکه اضافه نمائید و پس از یک شبانه روز، ۳-۲ مرتبه آب ظرف را عوض کنید.

8- سپس آب زیتون ها را ریخته و آنها را به مدت ۳۰-۲۰ ساعت داخل آب نمک ۷ درصد (۷۰ گرم نمک در هر لیتر آب) نگهداری نمائید.

9- در نهایت زیتون ها را از آب نمک ۷ درصد درآورده و به آب نمک ۴ درصد بهتر است. آب نمک را جوشانده و پس از خنک شدن روی زیتون ها ریخت و سپس زیتون ها را به ظروف مناسب و کوچک برای مصرف یا فروش انتقال داده لازم به ذکر است؛ ظروف شیشه ای به‌علت بهداشتی بودن برای نگهداری زیتون در اولویت قرار دارد.

خرید پلی آلومینیوم کلراید

روش خانگی تلخی گیری زیتون

  • آب نمک

در روش به وسیله آب و نمک تلخی گیری صورت می پذیرد که فرآیند آن چند ماه زمان می برد اما به دلیل استفاده نشدن از مواد شیمیایی ضرری برای مصرف ندارد. ما در فرآوری محصولاتمان از مواد افزودنی شیمیایی استفاده نمی کنیم. برای استفاده از این روش می بایست زیتون ها را برش زد تا بتوان از این روش استفاده نمود.

روش اصلی فرآوری در شرکت طبیعت طارم برای سلامت مصرف کنندگان گرامی این روش است، برای خرید زیتون به فروشگاه اینترنتی طارم مراجعه کنید و از طعم آن لذت ببرید. مراحل تلخی گیری طبیعی زیتون به این شکل است:

ابتدا روی زیتون شکافی ایجاد کرد تا آب و نمک به آن نفود کرده و به صورت مداوم در یک تا دو هفته آب آن را عوض کنید.

اگر در خلال این مدت گندیدگی در زیتون ها مشاهده شد، افزودن کمی نمک توصیه می شود. سپس زیتون‌ها را به مدت ۳ هفته، داخل آب نمک غلیظ (۱۰-۱۲%) قراردهید.  آب نمک بهتر است با آب جوشانیده و سرد تهیه شود و برای شور کردن آب بهتر است از سنگ نمک استفاده کرد و حتی الامکان از نمک یددار استفاده نشود.

در طی هفته دوم و سوم چنانچه غلظت آب نمک کم شود، باید تا حدود غلظت فوق اضافه شود. برای نمک زدایی، زیتون ها را از آب نمک خارج نموده و به مدت  ۴۸ ساعت داخل آب خالص قرار داده و چند مرتبه آب را تعویض کنید. سپس درآب نمک ۳ درصد و سرکه ۳ درصد نگهداری کنید. حالا زیتون شور طبیعی طارم آماده مصرف می باشد.

تلخی گیری زیتون با جوهرلیمو

  • جوهر لیمو

در این روش ابتدا باید زیتون‌ها را بشکنید یا با چاقو یک خراش روی آن‌ها ایجاد کنید. سپس آن‌ها را در شیشه بریزید. باید به ازای هر ۵ کیلوگرم زیتون از ۱ لیوان آب جوشیده سرد و ۱/۲ لیوان جوهر لیمو و مقداری استفاده کنید. به طوری که طعم آب زیتون شما کمری شور و ترش باشد. شیشه را با ترکیب آب جوشیده و جوهر لیمو و نمک پر کنید.

شیشه‌ها را در مکانی خنک و تاریک قرار دهید. حدود ۱۰ روز تا ۱ ماه صبر کنید و بعد آب زیتون‌ها را تخلیه کنید. دوباره ترکیبی از آب جوشیده، نمک و جوهر لیمو درست کنید و روی زیتون‌ها بریزید. آب زیتون‌ها را بعد از ۳ هفته دوباره عوض کنید. سپس ۲ تا ۳ هفته دیگر صبر کنید تا زیتون‌های شما آماده شوند.

  • آهک

یکی از روش‌های سنتی گرفتن تلخی زیتون این است که از محلول آهک و خاکستر برای انجام این کار کمک بگیرید. از قرن‌های گذشته تا کنون کشاورزان از خاکستر چوب به همراه آهک برای تهیه محلول‌های قلیایی به منظور گرفتن تلخی زیتون استفاده می‌کردند. با این روش زیتون‌های شما حدود ۱۲ روز تا ۲ هفته برای رفع تلخی به زمان نیاز خواهند داشت. البته یک هفته دیگر نیز زمان لازم دارید تا زیتون‌ها را در آب نمک قرار دهید.

اگرچه این روش کمی سخت و زمان بر است، اما نتیجه کار می‌تواند بسیار رضایت بخش باشد. چون اغلب زیتون‌های به دست آمده از این شیوه خوشمزه، شیرین و با طعم غنی زیتون هستند. البته خاکستر باید تازه باشد و آن را مدتی در هوای آزاد قرار دهید تا رطوبت احتمالی آن گرفته شود. در ادامه مراحل انجام کار را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

زیتون‌ها را تمیز کنید و بشویید. سپس آن‌ها را در یک ظرف بزرگ شیشه ای قرار دهید. درون ظرف را با آب به قدری پر کنید که مایع آب روی زیتون‌ها را بگیرد. سپس یک وسیله را برای نگه داشتن کل زیتون‌ها در آب، روی آن‌ها قرار دهید تا روی آب معلق نشوند و بعد در شیشه را ببندید.

شما باید به مدت ۳ تا ۴ روز به صورت روزانه آب زیتون‌ها را به شیوه قبل عوض کنید. سپس دو روز دیگر به آن‌ها اجازه دهید که در آب بمانند و در نهایت آن‌ها را آبکش کنید. حال باید دوباره زیتون‌ها را به ظرف شیشه ای منتقل کنید.

وقتی زیتون‌ها را به شیشه منتقل کردید، باید بسته به میزان زیتون‌ها و سایز شیشه روی آن‌ها آهک و خاکستر اضافه کنید. سپس به مخلوط مقداری آب اضافه کنید و مواد را به خوبی هم بزنید تا زیتون‌ها به صورت یکنواخت با مخلوط خاکستری رنگ ترکیب شوند. نکته مهم در این مرحله این است که دستان خود را به صورت مستقیم به آهک نزنید، زیرا این ماده می‌تواند منجر به سوختگی دستان شما شود. پس بهتر است حین کار با آهک از دستکش استفاده کنید.

بعد از قرار دادن زیتون‌ها در محلول قلیایی، باید آن‌ها را یک هفته در این ماده استراحت دهید. البته هر از گاهی نیاز است که مخلوط را هم بزنید. سپس بعد از گذشت این زمان، باید زیتون‌ها را آبکش کنید. دقت کنید که در این مرحله هم آهک می‌تواند به پوست شما آسیب بزند، پس استفاده از دستکش را فراموش نکنید. حال تلخی زیتون‌ها گرفته شده است و می‌توانید از آن‌ها برای مصارف مختلف استفاده کنید.

تلخی گیری زیتون با نوشابه

  • نوشابه

فرآیند قرار دادن زیتون‌ها در نوشابه چند ساعتی بیشتر طول نمی‌کشد، اما روند گرفتن تلخی این دانه‌های پرخاصیت چند روز زمان می‌برد. البته شاید بهتر باشد برای اولین بار این کار را با مقدار کمی زیتون انجام دهید و بعد در صورت رضایت از نتیجه، حجم بالایی از زیتون‌ها را با این روش شیرین کنید. برای گرفتن تلخی زیتون با نوشابه مطابق با مراحل زیر پیش بروید.

زیتون‌ها را بشویید و آن‌ها را با چاقو تا رسیدن به هسته زیتون برش بزنید. باید از چاقوی تیز استفاده کنید تا ظاهر زیتون‌ها زشت نشود. سپس آن‌ها را درون یک ظرف بریزید.

در قدم بعدی نوشابه را در یک لیتر آب گرم حل کنید و آن را روی زیتون‌ها بریزید. سپس مواد را به خوبی مخلوط کرده و آن‌ها را هم بزنید. مدت زمان ماندن زیتون‌ها در این محلول باید بین ۷ تا ۸ ساعت باشد. البته در طول این مدت باید مخلوط را چند مرتبه هم بزنید.

حالا زیتون‌ها را آبکش کرده و آن‌ها را به ظرفی که حاوی آب تمیز است، منتقل کنید. با انجام این کار طعم طبیعی زیتون‌ها حفظ خواهد شد. پس در این مورد نگران نباشید. عوض کردن آب را در چندین روز پیاپی و در هر روز تا چند مرتبه تکرار کنید.

کار عوض کردن آب را تا زمانی که احساس کنید تلخی زیتون به صورت کامل گرفته شده است، ادامه دهید. در قدم بعدی می‌توانید از آن‌ها در دستور و طرز تهیه شور زیتون استفاده کنید.

تصویر میوه زیتون

جایگاه میوه زیتون در یونان باستان

در دنیای هومر همان‌گونه که در ایلیاد مشخص است، روغن زیتون فقط به‌عنوان یک ماده برای ثروتمندان – محصول خارجی – شناخته شده و بیشتر به سبب ارزش آن برای آرایش پهلوانان مورد توجه بوده‌است؛ جنگجویان بعد از استحمام به خودشان روغن زیتون می‌زدند و بدن پاتروکلوس هم عیناً با روغن زیتون پوشیده می‌شد. اما نه اشاره‌ای به کشت این گیاه شده و نه بر روی تاکستانی که روی سپر آشیل نقش شده، وجود دارد. اما اگرچه در ایلیاد هیچ اشاره‌ای به کشت زیتون نشده، وجود آن در باغ السینوس و دیگر کنایه‌های آشنا، نشان‌دهنده این حقیقت است که زیتون در زمان نگارش ادیسه شناخته شده‌است.

هر زمان به معرفی این گیاه می‌رسیم تمامی روایات به تپه‌های آهکی آتیکا به‌عنوان اولین مکان کشت آن در شبه جزیره یونانی اشاره دارد. زمانی که پوسایدون (خدای دریا) و آتنا (الهه عقل و زیبایی) برای شهر آینده رقابت می‌کردند، به خواست الهه یک زیتون از صخره‌های لم‌یزرع پدیدار شد (نگهبان هنرهایی که بر آن وضعیت رو به افزایش تأثیر جاودانی گذاشت). این‌که این افسانه ارتباطی با اولین کشت زیتون در یونان دارد، با توجه به داستان جالبی که توسط هرودوت در مورد اهالی اپیداروس نقل شده قطعی به نظر می‌رسد. آن‌ها به علت از دست دادن محصول‌شان مجبور به مشورت با (پیشگوی معبد دلفی) شدند و مقرر شد تا مجسمه‌های دامیا و هورای (هردو از نمادهای حاصلخیزی) را از چوب باغ‌های زیتون بتراشند. سپس تنها در اختیار مردم آتن قرار گیرد. آتنی‌ها به درخواست مردم اپیداروس درختی را به آن‌ها اعطا کردند مشروط به آنکه هر سال برای آتنا الهه عقل و زیبایی (نگهبان آن) قربانی کنند؛ بنابراین آن‌ها دستور پیشگو را اطاعت کرده و سرزمین‌شان دوباره حاصل‌خیز شد.

درخت مقدس الهه مدت طولانی در آکروپلیس قرار داشت و اگرچه در حمله ایرانیان نابود شد، دوباره از ریشه جوانه زد (گفته می‌شود بعضی مکنده‌های این ریشه، درختان زیتون باغ محل تحصیل افلاطون را به وجود آورده‌اند که پس از گذشت سال‌ها هنوز بسیار قابل احترام هستند).

در زمان سولون حقوق‌دان یونانی، زیتون به قدری گسترده شده بود که او وضع قوانینی را برای کشت منظم این درخت در آتیکا ضروری دانست. این منطقه‌ای بود که

احتمال زیتون از آن‌جا به تدریج در تمام نواحی هم‌پیمان با یونان و کشورهای انشعابی از آن انتشار یافت. در ساحل آسیای صغیر که در آن‌جا مقدار فراوانی از این درخت

در زمان تاله‌ها وجود داشت، این درخت ممکن است در سال‌هایی پیش‌تر از آن توسط کشتی‌های فینیقی آورده شده باشد. برخی از جزایر دریای اژه نیز ممکن است آن را

از همین منبع به دست آورده باشند، زیتون جزیره رودز و جزیره کرت نیز شاید ریشه‌ای مانند این‌ها داشته باشند. اگر از لقب اسکیلس استفاده کنیم، جزیره ساموس باید

سال‌ها زیادی قبل از جنگ‌های ایران دارای درختان زیتون میوه‌دار بوده باشند.

زیتون جایگزین مناسبی برای چربی‌های حیوانی و کره مصرفی مردم نواحی شمال شد و در بین ملل جنوب نیز همین‌طور. در بین یونانیان روغن زیتون به‌عنوان یک ماده غذایی مهم و نیز برای کاربردهای خارجی اهمیت زیادی داشت. رومیان بیشتر از آن در آشپزی و غذا استفاده می‌کردند و به‌عنوان ماده‌ای ضروری برای آرایش پرارزش بود و در روزهای پرشکوه امپراتوری بعدی این به صورت یک اصل درآمد که زندگی طولانی و خوش به دو مایع بستگی دارد: با شراب و بدون روغن.

پلینی به صورت مبهمی پانزده گونه زیتون کشت شده در دوران خودش را توصیف می‌کند که با ارزش‌ترین آن‌ها لینکیان نامیده می‌شد و روغن به دست آمده از آن در ونافروم در ناحیه کامپانیای ایتالیا عالی‌ترین نوع شناخته شده برای خبرگان رومی بود؛ تولید شده در ایستریا و بائتیکا در شبه جزیره ایتالیا به‌عنوان رده دوم مورد توجه قرار داشت.

خوراک‌شناس امپراتور با خواباندن زیتون خام در آب نمک به‌عنوان تحریک‌کننده اشتها به این میوه ارزش بیشتری بخشید که کمتر از انواع جدید آن نبودند و ترشی زیتون با حفظ خصوصیات طعم خود در انبارهای زیر خاک پمپئی یافت شده‌اند. آب تلخ زیتون یا پس مانده حاصل از آن در خلال روغن‌گیری (به نام آمورکا) و برگ‌های گس آن دارای خواص بسیاری هستند که نویسندگان دوران بسیار دور به آن‌ها اشاره کرده‌اند. پزشکان رومی از روغن زیتون تلخ وحشی در پزشکی استفاده می‌کردند ولی کاربرد آن به‌عنوان غذا یا در آشپزی مشخص نیست.

در عصر حاضر این میوه گستردگی فراوانی در جهان پیدا کرده‌است و اگر چه ناحیه مدیترانه که خاستگاه آن است هم‌چنان تولیدکننده عمده زیتون است، این درخت اکنون در نواحی بسیار زیادی که برای توزیع‌کنندگان اولیه آن ناشناخته است، با موفقیت کشت می‌شود. یک درخت زیتون که با دیوارهای آجری بلند محافظت می‌شود در باغ فیزیک چلسی لندن نگهداری می‌شود. زیتون مدت زمان کمی پس از کشف قاره آمریکا توسط ساکنین اسپانیایی به آن‌جا انتقال یافت.

این گیاه در شیلی به فراوانی سرزمین اصلی زیتون کشت می‌شود (گاهی تنه درخت قطور می‌شود) درحالی که روغن به دست آمده از میوه آن کیفیتی متوسط دارد. بعد از آن

زیتون وارد کشور پرو شد اما به موفقی شیلی نبوده‌است. در قرن ۱۷ (مبلغان مذهبی یسوعی) آن را به مکزیک بردند و توسط همین نمایندگان در کالیفرنیا کاشته شد

که در آن‌جا بر اثر مدیریت بی‌دقت فاتحان انگلوساکسون کشت آن متوقف شد. در ایالات جنوب شرقی نیز به کشت آن مبادرت شده مخصوصاً در کارولینای جنوبی

فلوریدا و می‌سی‌سی‌پی. این گیاه درون بسیاری از کشورهای نیم‌کره شرقی کشت شده که به علت نوع کشت در قدیم ناسازگار محسوب می‌شده‌است. در ایران و ارمنستان

آن را در دوران نسبتاً اولیه تاریخ می‌شناختند و در حال حاضر باغ‌های زیتون بسیار زیادی در مصر علیا نیز وجود دارد. درخت زیتون به کشاورزی چین نیز معرفی شده‌است

و یکی از منابع مهم افزوده شده برای کشاورزان استرالیایی است. کوینزلند دارای آب و هوایی بسیار مطلوب برای زیتون است. در جنوب استرالیا نزدیک آدلاید شدیدا رشد می‌کند

و احتمالاً مناطق ساحلی فراوانی در این قاره جزیره‌ای وسیع وجود دارد که امکان پرورش این گیاه در آن‌ها نیست. هم‌چنین زیتون با موفقیت در برخی قسمت‌های

جزایر مهاجرنشین معرفی شده‌است.

زیتون اصلی‌ترین محصول کشاورزی در فلسطین است و بیشتر میزان تولیدات زیتون صرف تولید روغن زیتون می‌شود. براساس آمارها، ۵۷ درصد از اراضی کشاورزی در فلسطین زیر کشت زیتون قرار دارد.

همچنین در سال ۲۰۱۱، هفت میلیون و ۸۰۰ هزار اصله درخت بارور زیتون در فلسطین وجود داشته‌است. در سال ۲۰۱۴، ۱۰۸ هزار تن زیتون برداشت شد و ۲۴ هزار و ۷۰۰ تن روغن زیتون نیز تولید شد. در این سال تولید زیتون و روغن زیتون ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار سودآوری برای فلسطین داشت. در سال ۲۰۱۴ دستکم ۱۰۰ هزار خانواده فلسطینی درآمد اصلی خود را از تولید زیتون و روغن زیتون بدست آوردند.

مهم ترین ویژگی و خواص زیتون چیست؟

  • دارای آنتی اکسیدان
  • ضد پیری و جوان کننده پوست
  • یک ضد آفتاب طبیعی است
  • روشن کننده پوست طبیعی
  • باعث تقویت رشد مو می‌شود
  • یبوست و اسهال را درمان می‌کند
  • مفید برای دستگاه گوارش و معده است
  • دارای مقادری ویتامین A است.
  • مفید برای کودکان در سن رشد
  • ضد سرطان طبیعی است
  • تنظیم کننده فشار خون
  • مناسب برای مادران باردار جهت تقویت سیستم ایمنی

 مطالعه کنید: مرغ سبز یا مرغ ارگانیک بخریم؟


 مهم‌ترین ویتامین و مواد معدنی زیتون

زیتون منبع خوبی از چندین ویتامین و مواد معدنی است که برخی از آنها در حین فرآوری اضافه می شوند. ترکیبات مفید این میوه شامل موارد زیر است:

  • ویتامین E 

گیاهان غذایی پرچرب معمولاً حاوی مقادیر زیادی از این آنتی اکسیدان قوی هستند

  • آهن

زیتون سیاه منبع خوبی از آهن است که برای انتقال اکسیژن برای سلول های قرمز خون مهم است

  • مس 

این ماده معدنی ضروری اغلب در رژیم غذایی معمول غربی وجود ندارد. کمبود مس ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد

  • کلسیم 

فراوان ترین ماده معدنی در بدن شما، کلسیم برای عملکرد استخوان ، عضله و اعصاب ضروری است

  • سدیم 

بیشتر زیتون ها حاوی مقادیر زیادی سدیم هستند زیرا در آب نمک یا آب شور بسته بندی می شوند.

فواید زیتون سبز برای سلامتی چیست؟

زیتون ماده اصلی رژیم غذایی مدیترانه ای است. آنها با بسیاری از مزایای سلامتی همراه هستند ، به ویژه برای سلامت قلب و پیشگیری از سرطان

1. خواص آنتی اکسیدانی

نشان داده شده است که آنتی اکسیدان های رژیم غذایی خطر بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و سرطان را کاهش می دهند.

زیتون سرشار از آنتی اکسیدان است و فواید سلامتی آن از مبارزه با التهاب گرفته تا کاهش رشد میکروارگانیسم ها است.

یک مطالعه نشان داد که خوردن باقیمانده پالپی از زیتون به میزان قابل توجهی سطح گلوتاتیون ، یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان های بدن شما را افزایش می دهد.

2. خواص زیتون برای بهبود سلامت قلب

کلسترول خون بالا و فشار خون هر دو از عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند.

اسید اولئیک، اسید چرب اصلی موجود در زیتون ، با بهبود سلامت قلب در ارتباط است. ممکن است سطح کلسترول را تنظیم کرده و از کلسترول LDL ( بد ) در برابر اکسیداسیون محافظت کند. بعلاوه ، برخی از مطالعات نشان می دهد که خواص  زیتون و روغن زیتون ممکن است فشار خون را کاهش دهند.

3. خواص زیتون سبز برای سلامت استخوان

پوکی استخوان با کاهش توده استخوان و کیفیت استخوان مشخص می شود. این می تواند خطر شکستگی استخوان در شما را افزایش دهد.

میزان پوکی استخوان در کشورهای مدیترانه ای کمتر از سایر نقاط اروپا است و منجر به گمانه زنی هایی می شود که ممکن است خواص زیتون از این بیماری محافظت کند.

در مطالعات حیوانی نتیجه گیری شده است که برخی از ترکیبات گیاهی موجود در خواص زیتون و روغن زیتون در جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان کمک می کند.

با وجود این که مطالعات انسانی کم است، مطالعات حیوانی و داده های مرتبط با رژیم غذایی مدیترانه ای با کاهش میزان شکستگی امیدوار کننده است.

4. خواص زیتون برای جلوگیری از سرطان

زیتون و روغن زیتون معمولاً در منطقه مدیترانه مصرف می شود ، جایی که میزان سرطان و سایر بیماریهای مزمن کمتر از سایر کشورهای غربی است بنابراین ممکن است خواص زیتون به شما در کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند. این ممکن است تا حدی به دلیل محتوای آنتی اکسیدان و اسید اولئیک بالای آنها باشد. مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که این ترکیبات چرخه زندگی سلول های سرطانی در سینه، روده بزرگ و معده را مختل می کنند. با این حال، برای تأیید این نتایج ، مطالعات انسانی لازم است و در این مرحله به طور قطع مشخص نیست که آیا خوردن زیتون یا روغن زیتون تأثیری در پیشگیری از سرطان دارد یا خیر.

نتیجه گیری

زیتون میوه ای با خواص و ویژگی های بسیار عجاب انگیز که تنوع بسیار بالایی هم به لحاظ گونه و هم به لحاظ تنوع در فرآوری به شکل های مختلف دارد که این امکان را به شما می دهد که قدرت انتخاب داشته باشید و به دلیل عدم تمایل به یک نوع از خوردن و بهره مند شدن از فواید این میوه بهشتی جدا نمانید.

تلخی گیری زیتون یکی از مراحل بسیار حساس و مهم است که باید بسیار با دقت انجام شود که بهترین نتیجه و کمترین آسیب احتمالی را به همراه داشته باشد. اگر تمایل به انجام فرآیند تلخی زدایی زیتون در منزل را دارید حتما نکات مقاله را با دقت مطالعه نماییید.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()