سبد خرید 0

همه چیز درباره برنج که باید بدانید

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 17 شهریور 1403 در ساعت 4 : 12 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

برنج عضو همیشگی سفره غذا تمام ایرانی ها در هر شهر، روستا، چادر عشایر عزیز که فکرش را بکنید. نسبت به زمان های گذشته مصرف آن بیش از پیش شده است. برنج گیاه است؟ فرآیند کاشت برنج چگونه است؟ چطور می توان محصول برنج مرغوب تری پرورش داد؟ کیفیت برنج را در هنگام خرید چگونه تشخیص دهیم؟ و هزاران سوالی که در مورد این محصول مهم و کاربردی در تغذیه، قرار است در این مقاله به بهترین شکل ممکن پاسخ داده شود.

آشنایی با بهترین کودها برای رشد برنج

برنج با نام علمی Oryza sativa یک غلات نشاسته‌ای خوراکی است که تقریباً نیمی از جمعیت جهان آن را به عنوان وعده‌غذایی اصلی مصرف می‌کنند. ۹۵ درصد از محصول برنج جهان توسط انسان‌ها به کار برده و مصرف می‌شوند. گیاه برنج مغذی و خوش‌طعم است و می‌توان به روش‌های مختلفی از آن استفاده کرد.

برنج به تنهایی و در انواع سوپ‌ها، مخلفات و غذاهای اصلی در غذاهای آسیایی، خاورمیانه و بسیاری از غذاهای دیگر مصرف می‌شود. سایر محصولاتی که در آنها از برنج استفاده می‌شود، غلات صبحانه، نودل و نوشیدنی‌های الکلی هستند.

بهترین کود برنج

برنج بومی کدام کشور است؟

برنج اهلی شده از جنوب شرقی آسیا، به احتمال زیاد از دره‌های هیمالیا و شمال شرقی هند منشأ گرفته است. آثار باستانی دانه‌های برنج اهلی شده به حدود ۱۰۰۰۰ سال پیش در این منطقه یافت شده است. از آنجا که برنج برای رشد به آب و رطوبت فراوان نیاز دارد، احتمالاً اولین کشتزارهای برنج در مناطق سیل خیز یا باتلاقی توسعه یافته‌اند. برنج به تدریج از جنوب شرقی آسیا به سایر نقاط جهان گسترش یافت. شواهد نشان می‌دهد که برنج حدود ۴۰۰۰ سال پیش به چین و ۲۵۰۰ سال پیش به ژاپن رسیده است.

آشنایی با اجزای تشکسل دهنده برنج

ریشه

سیستم ریشه گیاه برنج کم عمق است و بیش از ۹۵ درصد ریشه‌ها در ۲۰ سانتی‌متر بالای خاک قرار دارند. ریشه‌های گیاه برنج فیبری هستند و شاخه‌های فرعی و سه تایی زیادی دارند. سطح ریشه‌ها دارای کرک‌های ریشه نازکی است و کرک‌های ریشه رطوبت و مواد مغذی را از خاک جذب می‌کنند.

برگ

  • غلاف برگ: از گره ساقه منشأ می‌گیرد و بخشی از گره را احاطه می‌کند.
  • تیغه برگ: همچنین از گره منشأ می‌گیرد و به غلاف متصل می‌شود.
  • بالاترین قسمت برگ را پرچم برگ می‌گویند و درست زیر خوشه است.
  • در قاعده تیغه برگ، اندام‌های کوچک پیوستی به نام گوشک وجود دارد.

اجزای تشکیل دهنده گیاه برنج

ساختار گل برنج

گل‌های برنج کوچک بوده و به صورت یک خوشه در یک نوع گل آذین خوشه‌ای (panicle) قرار می‌گیرند. گل آذین خوشه‌ای در بالاترین میان گره ساقه شکل می‌گیرد. مهم‌ترین بخش گل برنج، سنبلچه (Spikelet) است که اندام‌های تولید مثل را در خود جای داده است.

  • پرچم (Stamen): اندام نر گیاه برنج است.
  • مادگی (Pistil): از کلاله، خامه و تخمدان تشکیل شده و گرده‌ها روی کلاله قرار می‌گیرند.
  • دمچه (Pedicel) ساقه کوچکی است که از گره مشان می‌گیرد و سنبلچه را نگه می‌دارد.

ساختار دانه برنج

  • آندوسپرم: قسمت زیرین سبوس
  • پوست (hull): پوسته سخت و بیرون دانه
  • سبوس: لایه‌هایی که قسمت‌های داخلی دانه را محافظت می‌کنند.

مراحل تولید برنج

آشنایی با مراحل تولید برنج

  1. آماده‌سازی بذر برنج
  2. آماده نمودن خزانه
  3. پاک‌سازی زمین خزانه
  4. کاشت بذر در خزانه
  5. شخم و کوددهی زمین اصلی
  6. برداشت نشاء از خزانه
  7. کاشت نشاء در زمین اصلی
  8. آبیاری و وجین
  9. سم‌پاشی

10.برداشت برنج

11.کمباین‌زنی

چگونه می توان محصول برنج بهتری برداشت کنیم؟

کودها نقش حیاتی در کشت برنج دارند، زیرا مواد مغذی ضروری را برای رشد و نمو گیاه فراهم می‌کنند. بهترین کودها برای برنج حاوی سه ماده مغذی اولیه مورد نیاز گیاه یعنی نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) هستند. نیتروژن باعث رشد سالم برگ و ساقه می‌شود، فسفر از رشد ریشه و گلدهی صحیح گیاه برنج حمایت می‌کند، درحالی‌که پتاسیم مقاومت در برابر بیماری و قدرت کلی قسمت‌های مختلف گیاه برنج را افزایش می‌دهد.


 مطالعه کنید: خرید انواع مواد شیمیایی


 بهترین کودهای شیمیایی در فرآیند تولید برنج

نیازهای تغذیه‌ای گیاه برنج به کودهای متفاوت، متنوع است. برخی از عناصر ضروری و بهترین کودها برای برنج در ادامه معرفی شده‌اند.

  • هیومیک اسید

هیومیک اسید یک ماده آلی برای برنج است که استفاده از آن در دوران رشد گیاه برنج می‌تواند با حفظ آب موجود در خاک، مانع خشک‌شدن ریشه گیاه  شود. این ماده همچنین از رشد و تکثیر علف‌های هرز در اطراف ساقه‌های برنج نیز جلوگیری کرده و  باعث افزایش جذب مواد مغذی توسط ریشه می‌شود. برای آشنایی و خرید این محصول می‌توانید در وبسایت آبادیس راجب آن بخوانید یا با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید.

  • کود دامی

کود دامی طبیعی یکی از کودهای طبیعی حاوی مس، گوگرد، منیزیم، فسفر، روی، کلسیم، بور و پتاسیم است که در تولید محصولات بیشتر از گیاه برنج مؤثرند. این کودها باید به‌صورت خشک استفاده شوند تا بتوانند به‌خوبی از رشد گیاهان هرز و علف‌ها جلوگیری کنند.

  • اوره

اوره متداول‌ترین کود نیتروژن‌دار برای برنج است. کود اوره به شکل محلول موجود است و منبعی از نیتروژن را به‌راحتی در دسترس گیاه قرارمی دهد. اوره باید در دوزهای تقسیم شده در طول مراحل مختلف رشد استفاده شود تا از جذب و استفاده بهینه توسط گیاهان اطمینان حاصل شود.

تصویر کیسه برنج

  • ازت

ازت به‌عنوان یکی از بهترین کودها برای برنج، باعث افزایش فتوسنتز و رشد سطح برگ می‌شود. استفاده از کود ازت با قابلیت حلالیت بالای آن برای گیاه برنج ضروری است چرا که کمبود ازت باعث زردشدن گیاه برنج می‌شود.

  • دی آمونیوم فسفات

DAP یک کود محبوب برای برنج، حاوی غلظت بالایی از فسفر با خاصیت آزادسازی سریع است. این کود باید در زمان کاشت یا در مراحل اولیه رشد گیاه برنج برای تقویت رشد قوی ریشه در سه مرحله اعمال شود.

  • موریات پتاس

MOP یک کود پتاسیمی است که در کشت برنج کاربرد فراوانی دارد. حاوی غلظت بالایی از پتاسیم است و به بهبود مقاومت در برابر بیماری، تحمل به خشکی و سلامت کلی گیاه کمک می‌کند. این کود را می‌توان به‌عنوان دوز پایه در طول کاشت یا در مرحله رویش استفاده کرد.

  • کود آهن

کود کلات آهن برای گیاه برنج بسیار مؤثر عمل می‌کند و می‌تواند از زردشدن گیاه جلوگیری کند. این کود همچنین باعث افزایش کلروفیل گیاه و در نتیجه باردهی بیشتر برنج می‌شود.

  • کود گوگرد

کود گوگرد به دلیل اثر مطلوب آن بر تقویت گیاهان، یکی از بهترین کودها برای برنج است که به دلیل جلوگیری نسبی از زردشدن این گیاه شناخته شده است. این کود از خشک‌شدن ریشه نیز جلوگیری می‌کند و با مقاوم‌سازی کل گیاه، از نفوذ حشرات، آفات و بیماری‌ها به درون بافت گیاه جلوگیری می‌کند.

  • کودهای ریزمغذی

گیاه برنج علاوه بر درشت‌مغذی‌ها، برای رشد مطلوب به ریز مغذی‌ها نیز نیاز دارد. محلول پاشی کودهای ریزمغذی حاوی آهن، منگنز و روی می‌تواند به رفع هر گونه کمبود و بهبود عملکرد و کیفیت کمک کند.

خرید سولفات مس

نقش ریزمغذی ها در رشد بهتر برنج

  • منیزیم 

منیزیم جزء ضروری کلروفیل می باشد.

وجود منیزیم در مقادیر نسبتا کم برای برنج ضروری است.

  • گوگرد  

گوگرد در تولید کلروفیل، سنتز پروتئین و عملکرد و ساختار گیاه نقش موثری دارد.

گوگرد جزء مهمی از ساقه گیاهان را تشکیل می دهد.

  • آهن

          آهن برای سنتز کلروفیل ضروری است.

  • روی    

روی برای تبدیل کربوهیدرات ها بسیار حائز اهمیت است.

روی می تواند به تنظیم مصرف مواد قندی کمک کند.

فعال کننده آنزیم ها

  • بور      

بور با تشکیل کمپلکس بورات قند، جابجایی قندها را تسهیل می کند

از آنجایی که بور برای سنتز DNA ضروری است، در تمایز و توسعه سلولی نقش موثری دارد.

از دیگر وظایف بود می توان به موثر بودن در لقاح، متابولیسم هورمون ها و… اشاره کرد.

  • مس

مس تشکیل دهنده مهم پلاستوسیانین (پروتئین حاوی مس) است.

مس به بهبود تولید مثل گیاهی کمک می کند.

در متابولیسم ریشه و بهبود استفاده از پروتئین ها موثر است.

  • منگنز

منگنز فعال کننده نیتریت ردوکتاز و بسیاری از آنزیم های تنفسی می باشد.

این ریز مغذی برای تکامل اکسیژن (فتولیز) در طول فتوسنتز ضروری است.

  • سیلیسیم

سیلیسیم یکی از عناصر مهم برای بهبود سلامت گیاه و مقاومت در برابر بیماری می باشد.

سیلیسیم می تواند به طور قابل توجهی حساسیت گیاهان را به عوامل بیماری زای زنده و غیر زنده کاهش دهد.

این عنصر به افزایش استحکام دیواره سلولی کمک بسیار زیادی می کند.

  • کلسیم

کلسیم یکی از اجزا ضروری تشکیل دیواره سلولی می باشد.

برای داشتن یک سیستم ریشه ای قوی، وجود میزان کافی کلسیم ضروری است.

کلسیم به افزایش فعالیت باکتری های مفید در خاک کمک می کند.

این عنصر در تضمین سلامت شاخ و برگ گیاه نقش موثری دارد.

زردی و پژمرده شدن گیاهان، تغییر رنگ برگ ها، ریشه های ناسالم، اختلال در رشد گیاه و… از عوامل کمبود کلسیم در گیاهان می باشد.

چگونه بهترین کود را خریداری کنیم؟

باید قبل از اعمال هر روش کوددهی و استفاده از هر نوع کودی، وضعیت خاک مزرعه خود را از طریق انجام آزمایش خاک بررسی کنید، تا اطلاعات لازم در خصوص نیازهای مزرعه خود را به دست آورید. هیج دو مزرعه‌ای شبیه هم نیستند و نمی‌توان بدون در نظر گرفتن داده‌ها و نتایج آزمایش خاک، آنالیز بافت خاک و تاریخچه کاشت محصولات در مزرعه شما، در مورد روش و نوع کود دهی توصیه‌ای کرد.

نیتروژن، مهم ترین عنصر در فرآیند رشد برنج

نیتروژن برای افزایش طول بوته، اندازه برگ، تعداد خوشه‌ها و برای افزایش عملکرد در واحد سطح بسیار مهم است. برنج برای ایجاد تعداد مناسب از خوشه به عنصر نیتروژن نیاز دارد. مهم‌ترین زمانی که برنج به عنصر ازت نیاز دارد و میزان زیادی از آن را مصرف می‌کند دو هفته تا سه هفته بعد از کاشت برنج می‌باشد.

کشاورزان زیادی قبل از کاشت و غرقاب کردن مزرعه، از کود نیتروژن استفاده می‌کنند. به این صورت که کود نیتروژن را بر روی خاک خشک می‌پاشند و سپس آبیاری و غرقآبی رو انجام می‌دهند.

یکی از مشکلات رایج در تولید برنج کمبود نیتروژن است.کمبود نیتروژن معمولاً در مراحل حیاتی رشد مانند توسعه خوشه (زمانی که گیاهان به مقدار بیشتری نیتروژن نیاز دارند) اتفاق می‌افتد. از رنگ پریدگی شدید برگ‌ها می‌توان کمبود نیتروژن را متوجه شد.

استفاده از نیتروژن به مقدار کافی به رشد سریع برنج کمک می‌کند و دانه‌های باکیفیت را در اختیار شما قرار می‌دهد. با این حال، بسیاری از کشاورزان مقدار بیشتری از حد مورد نیاز برنج از کود نیتروژن استفاده می‌کنند. استفاده بیش از حد از نیتروژن می‌تواند منجر به رشد بی‌رویه شود که باعث جذب آفات زیادی می گردد. کشاورزان با تجربه می‌توانند با نگاه کردن به رنگ برگ‌ها بیش‌بود نیتروژن را تشخیص دهند. اغلب برگ‌ها رنگ سبز غیر طبیعی دارند. همچنین ساقه‌های آن‌ها بلند و نازک می‌شوند.

فرآیند زمان بندی کود دهی برنج چگونه است؟

  • بهترین کود برای برنج قبل از کاشت

اولین قدمی که یک کشاورز باید به آن توجه کند آماده کردن زمین می باشد در این مرحله لازم است که کشاورز وضعیت مزرعه خود را از طریق آزمایش مورد بررسی قرار دهد زیرا از این طریق مشخص می شود زمین چه کمبود های دارد، اما به طور کلی کود های که در این مرحله به خاک اضافه می شود شامل کود های فسفات، پتاسیم، اوره با پوشش گوگرد، کودهای دامی پوسیده و کود مرغی هستند.

  • بهترین کود برای برنج در مرحله خزانه

در این مرحله با توجه به اینکه بذر ها جوانه زده و رشد می کند بهتر است جهت تقویت گیاهچه و افزایش جذب عناصر موجود در خاک از کود های محرک رشد استفاده کرد. بهترین نحوه کوددهی در مرحله خزانه نیز محلول پاشی می باشد.

  • بهترین کود برای برنج در مرحله انتقال نشاء

به دلیل انتقال نشاء ها به زمین اصلی کشت، این احتمال وجود دارد که نشاء ها دچار شوک و تنش شوند پس بهتر است از کود های ضد تنش مانند کود اسید آمینه رامونا استفاده کرد که علاوه بر جلوگیری از تنش به افزایش ریشه دوانی هم کمک خواهد کرد.

  • بهترین کود برای برنج در مرحله پنجه زنی

در این مرحله لازم است از کود های داری فسفر استفاده کرد زیرا فسفر باعث افزایش تعداد پنجه ها، افزایش مقاومت پنجه ها، تجمع نشاسته بیشتر، پر شدن دانه ها می شود همچنین از کود های داری روی هم در این مرحله استفاده می شود

نکته قابل توجه در مورد کود رامونا این است که هم داری فسفر و هم روی می باشد.

  • بهترین کود برنج در مرحله ساقه‌دهی

در مرحله ساقه دهی استفاده از کود های کامل و کود های داری عناصر پتاسیم و سیلیسیم باعث مورادی همچون:

  • افزایش وزن هزار دانه
  • تقویت دیوار سلولی
  • بهبود کیفیت رنگ و عطر و بوی برنج
  • جلوگیری از ورس یا خوابیدگی در ساقه
  • در این مرحله افزایش رشد و جلوگیری ازمواردی که باعث تنش در گیاه می شود اهمیت بالایی دارد.
  • بهترین کود برای برنج در مرحله تشکیل خوشه

برنج در این مرحله نیاز به مجموعه از عناصر ریزی یا میکرو : بور، روی، آهن، منگنز، مولبیدن دارد و همچنین استفاده از کود اسید آمینه باعث افزایش جذب دیگر عناصر و جلو گیری از پوک شده خوشه ها می شود. که می تواند باعث بالا بردن کیفیت و تناژ در شالیزار شود و سود خوبی را برای کشاورز به دنبال داشته باشد.

  • بهترین کود برای برنج در مرحله پر شدن دانه

در این مرحله استفاده از کود های داری پتاسیم میتواند بهترین انتخاب باشد زیرا باعث افزایش کیفیت و پر شدن دانه های می شود و نکته مهم دیگر این است که پتاسیم میتواند روی طعم و شکل برنج تاثیر خوبی بگذارد.

مزایای استفاده از انواع کود در پرورش برنج

  1. تولید پنجه‌های بیشتر در برنج
  2. افزایش خوشه‌دهی برنج
  3. افزایش رشد ساقه برنج
  4. افزایش ریشه‌زایی برنج
  5. جلوگیری از پوکی خوشه‌ها
  6. بهبود عطر و طعم برنج
  7. افزایش وزن ماده خشک برنج
  8. افزایش طول عمر انبارداری برنج
  9. تنظیم فعالیت‌های متابولیکی گیاه

10.افزایش فتوسنتز و تولید کلروفیل

11.جلوگیری از ورس و خوابیدگی ساقه

12.بهبود کیفیت خاک و جذب عناصر توسط ریشه

13.تقویت دیواره سلولی و سیستم ایمنی گیاه

تاریخچه پیدایش برنج

برنج دارای قدمت تاریخی طولانی می باشد که شواهد نشان می دهد برای اولین بار در حدود 8000 الی 13000 سال پیش در دره رودخانه پرل چین یافت شده است. بسیاری از باستان شناسان معتقدند که برنج در دره رودخانه یانگ تسه در چین اهلی شده است.

این دانه خوراکی از آسیای شرقی به مناطق جنوبی تر و آسیای جنوبی گسترش یافته و توسط استعمارگران اروپایی از آسیای غربی به قاره های اروپا و آمریکا معرفی شده است.

در سال 2018 تولید جهانی برنج در حدود 782 میلیون تن بوده که 50 درصد از این میزان تولید مربوط به کشورهای چین و هند بوده است. کشورهای اندونزی، بنگلادش و ویتنام پس از کشورهای چین و هند در جایگاه های بعدی تولید کننده اصلی برنج قرار می گیرند.

تاریخچه کشت برنج در ایران

کشت برنج در نواحی شمالی ایران به ویژه در رودسر و استان خوزستان تاریخچه طولانی ای دارد و بر اساس شواهد بدست آمده، کشت برنج در این ناحیه، در زمان هخامنشیان و قرنها پیش از میلاد مسیح رواج داشته است. البته با توجه به رشد روز افزون جمعیت ایران از آنجایی که تولید داخلی برنح دیگر نمی تواند پاسخگوی نیاز مردم باشد، مقادیر قابل توجهی از برنج از خارج از ایران وارد می شود.

عوامل اثرگذار در فرآیند رشد برنج

  • دما

دمای مناسب برای رشد برنج بین ۲۰ تا ۳۷ درجه سانتی گراد می باشد و در صورت آبیاری مزرعه با آب سرد و پایین بودن دما در اوایل فصل زراعی، سبب به تاخیر افتادن رسیدن دانه های برنح می شود. از طرفی بالا بودن دما نیز سبب کاهش وزن دانه ها و کاهش تعداد سنبلچه های بارور برنج می شود.

  • نور

یکی از عوامل موثر در رشد گیاه، نور می باشد که در اوایل فصل زراعی، شدت نور می تواند عامل محدود کننده ای برای رشد برنج به حساب آید اما با نزدیک شدن برنج به فصل زراعی، رقابت برای جذب نور بین بوته های برنج افزایش می یابد.

  • رطوبت

میزان رطوبت مناسب برای گلدهی گیاه برنح بین ۷۰ تا ۸۰ درصد می باشد و در صورتی که رطوبت به کمتر از ۴۰ درصد برسد، می تواند عامل بازدارنده ای برای گلدهی گیاه برنج باشد. همچنین ریزش باران و تگرگ و وزش باد در زمان گلدهی گیاه برنج زیانبار می باشد و بارندگی در زمان برداشت برنج می تواند خشک شدن محصول را به تاخیر بیندازد. برنج گیاهی آب دوست به شمار می رود اما آبزی نیست.

  • آب

برنج نسبت به سایر غلات به آب بیشتری نیاز دارد، به طوری که ۸۰ درصد آب مورد نیاز برنج تولید شده در جهان به ویژه در نقاط استوایی از آب باران تامین می شوند و ۲۰ درصد باقی مانده را از آب چاه و آب رودخانه تامین می کنند.

  • خاک

خاک رس با لایه ی غیر قابل نفوذ در عمق ۵۰ تا ۱۵۰ سانتی متری به همراه مقدار زیادی از مواد آلی، مناسب ترین خاک برای کشت برنج می باشد .برای بالا بردن باردهی و میزان کیفیت برنج از کود مناسب برنج استفاده می شود.

چند نوع کشت برنج انجام می شود؟

  • برنج کشت اول

این نوع برنج در واقع همان برنجی است که کشاورزها بذر آن را از فروردین ماه آماده کرده و در خرداد ماه می کارند. با توجه به محل کاشت، این برنج در ماه مرداد و یا اوایل شهریور برداشت می شود.

  • برنج کشت دوم

پس از برداشت کامل برنج کشت اول، کشاورزان مجددا زمین را شخم می زنند و بذرهایی را که از یک ماه قبل آماده کرده اند را می کارند. این برنج عموما در ماه آبان برداشت می شود.

تفاوت های برنج کشت اول و کشت دوم چیست؟

•    میزان آب مورد استفاده برای برنج کشت دوم نسبت به کشت اول کمتر است.

•    برنج کشت دوم دارای عطر بهتری می باشد و خوش پخت تر است.

•    برنج کشت دوم دارای دانه های درشت تری است.

•    برنج کشت دوم به دلیل شرایط آب و هوایی از بهره برداری سخت تر و مشکل تری برخوردار است.

•    برای برنج کشت اول میزان سم پاشی کمتر است و در نتیجه برنج سالم تری می باشد.

خواص مصرف برنج برای سلامتی بدن

•    موثر برای رفع التهابات عصبی

•    کمک به کاهش تحریکات معده ورده

•    تهیه نوعی مالت از جوانه برنج برای تقویت معده

•    موثر برای درمان اسهال و اسهال خونی با استفاده از آب برنج

•    کمک به ضد عفونی زخم ها با استفاده از آب برنج

•    موثر برای درمان ورم های روده ای با استفاده از آب برنج

•    کمک به درمان تب

•    موثر برای بهبود کیفیت خواب و دارای خاصیت خواب آوری

•    موثر برای رفع تشنگی

•    کمک به افزایش تولید اسپرم

•    موثر برای تقویت قوای جنسی

•    کمک به درمان دل پیچه

•    موثر برای قطع قاعدگی با استفاده از آب برنج سفید

•    کمک به رفع التهابات پوستی

•    موثر برای درمان فشار خون

•    کمک به تنظیم و حفظ تعادل قند خون

•    موثر برای رفع اختلالات کلیوی

•    کمک به درمان بیماری سورای سیس

•    کمک به تامین انرژی بدن

•    کمک به کاهش خطر ابتلا به سرطان

•    موثر برای درمان بیماری های پوستی به صورت استفاده موضعی

•    کمک به تسکین خارش و قرمزی پوست

•    موثر برای کاهش علائم روند پیری پوست

•    کمک به جلوگیری از ابتلا به آلزایمر

•    موثر برای درمان بیماری های معده

•    موثر برای بهبود عملکرد سیستم گوارش

•    کمک به کاهش احتمال خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی

•    موثر برای بهبود متابولیسم بدن

•    کمک به تقویت سیستم قلب

•    موثر برای رفع سندروم روده تحریک پذیر

•    کمک به کنترل و حفظ تعادل مایعات در بدن

•    موثر برای جلوگیری از ابتلا به کم خونی

•    کمک به جلوگیری از ابتلا به بواسیر

•    موثر برای جلوگیری از پوکی استخوان

•    کمک به تقویت استخوان ها و استحکام سازی

•    کمک به جلوگیری از احتمال آسیب به بافت عضلات

•    موثر برای جلوگیری از ابتلا به افسردگی

•    کمک به درمان جوش و آکنه های پوستی

•    موثر برای تنظیم دمای بدن

•    کمک به درمان میگرن

•    موثر برای جلوگیری از سفیدی مو در سنین پایین

•    کمک به درمان تنگی نفس

•    کمک به افزایش سرعت ریکاوری در عضلات بدنسازان

•    موثر برای جوان سازی پوست

•    موثر به عنوان ضد آفتاب طبیعی پوست

•    کمک به درمان سیاهی زیر چشم

•    موثر برای درخشندگی و روشن تر شدن پوست

مضرات مصرف بیش از اندازه برنج چیست؟

به طور کلی مصرف برنج به میزان مناسب و متعادل، باعث بروز عوارض خاصی برای بدن نمی شود. اما افراط در استفاده از برنج می تواند مشکلاتی را برای سلامتی بدن ایجاد کند که در ادامه به برخی از آن ها می پردازیم.

  • امکان بروز بیماری دیابت نوع 2
  • امکان بروز افزایش وزن و چاقی شکم
  • امکان بروز مشکلات گوارشی و تاخیر در انجام فرآیند هضم
  • امکان بروز مشکلات برای ایجاد تمرکز و یادگیری و حافظه با مصرف طولانی مدت

چند روش نگهداری از برنج وجود دارد؟

نگهداری از برنج خام و پخته هر کدام دارای شیوه های مخصوص به خود هستند و روش نگهداری از آن ها از جمله دغدغه های همه افراد می باشد. در زیر به نکات مربوط به نگهداری برنج به صورت خام و پخته می پردازیم.

•    نکات مربوط به نگهداری از برنج خام

بهترین مکان برای نگهداری برنج خام، کشوی سبزیجات در یخچال فریزر است. اتاق دارای رطوبت و دمای 18 درجه یا بالاتر باعث ایجاد حشره هایی مانند شپشک برنج می شود که آن ها را آلوده می کند. بنابراین بهتر است که برنج خام در مکانی تاریک و نسبتا خنک (با دمای حدودی 10 تا 15 درجه سانتی گراد) و دور از رطوبت و تابش نور نگهداری شود. پایین آمدن دما تا کمتر از 10 درجه سانتی گراد باعث تاخیر میزان اکسیداسیون می شود و در نتیجه زمان نگهداری برنج خام را به دو برابر بیشتر می رساند.

•    نکات مربوط به نگهداری از برنج پخته شده

برنج پخته شده را تنها تا 5 ساعت می توانید در یک پلوپز گرم نگهداری کنید. پس از 6 ساعت برنج طعم اصلی خود را از دست می دهد. در صورتی که نمی توانید تمامی برنج پخته شده را میل کنید، بهتر است که آن ها را در بسته بندی پلاستیکی و در حالی که برنج هنوز گرم است درون یخچال قرار دهید.

قبل از خنک شدن برنج آن را درون فریزر بگذارید زیرا در صورت سرد شدن، برنج طعم خود را از دست می دهد.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()