سبد خرید 0

کاربرد شعله افکن در مرغداری

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | چهارشنبه 20 دی 1402 در ساعت 56 : 21 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

ضد عفونی کردن محیط مرغداری مهم ترین قسمت در این صنعت مهم و استراتژیک است. به همین دلیل است که روش های مختلف ضد عفونی کردن و همچنین مواد بسیار متنوعی برای ضد عفونی کردن در مراحل مختلف پرورش مرغ در بازار مصرف وجود دارد. مقالات متعددی در سایت کیمیا اکسیر کوثر به معرفی کامل و جز به جز هر یک از روش ها و مواد پرداخته است.

در این مقاله قصد داریم شما را بطور مفصل با یکی از روش های پر استفاده بمنظور ضدعفونی کردن محیط مرغداری آشنا کنیم.

شعله افکن چیست؟

شعله افکن یک وسیله مکانیکی است که پروسه ساخت آن به گونه ای است که از سر آن آتش که کم و زیاد شدن آن کاملا در اختیار فرد است، شعله ور می شود.

همه چیز در مورد شعله افکن مرغداری

چند نوع شعله افکن وجود دارد؟

شعله افکن ها با توجه به مورد مصرفی که دارند انواع مختلفی در بازار دارند که باید با توجه به نیاز و کارایی که از شعله افکن انتظار داریم، شعله افکن مورد نیاز خود را خریداری کنیم.

برخی از انواع شعله افکن های تولید شده:

  • شعله افکن کشاورزی
  • شعله افکن با گاز شهری
  • شعله افکن مرغداری
  • شعله افکن جوشکاری
  • شعله افکن زرهی
  • شعله افکن سمپاشی

شعله افکن مرغداری

در صنعت مرغداری یکی از روش های ضد عفونی کردن محیط سالن ها استفاده از حرارت دهی است. وسیله ای که از آن برای حرارت دهی بالا بمنظور ضدعفونی کردن مرغداری استفاده می شود، شعله افکن مرغداری است.

کاربرد شعله افکن مرغداری

یکی از بهترين ضدعفونی كننده فيزیکی در صنعت مرغداری و جوجه کشی حرارت می باشد كه از آن می توان به دو صورت خشک و مرطوب استفاده كرد. در ادامه به شرح آنها می پردازیم:

  • حرارت خشک:

وسیله حرارت خشک برای ضد عفونی کردن سالن های مرغداری شعله افکن است. با استفاده از شعله افكن كف و ديوار سالن را ضدعفونی می كنند. با اين روش می توان ميكروب‌های بيماری زا و تخم انگل‌ها را به خوبی از بين برد.

  • حرارت مرطوب:

یکی ديگر از ضدعفونی كننده‌های فيزيكی حرارت مرطوب مي‌باشد. بخارآب جوش بهترين ماده ضدعفونی كننده به شمار می رود. حرارت آب جوش معمولا بيش از 100 درجه است و در اين حرارت كمتر ميكروب يا انگلی تاب مقاومت دارد. از آب جوش برای ضدعفونی لانه و وسايل جوجه‌كشي و قفس و آبخوری و دانخوری استفاده می شود.

 

خرید ضد عفونی کننده مرغداری

 

نحوه استفاده از شعله افکن در سالن مرغداری

ضد عفونی کردن سالن مرغداری با استفاده از شعله افکن را باید پس از شست و شوی محیط انجام داد.

 ۲۴ ساعت بعد از اتمام شست و شو عمل ضد عفونی انجام شود تا شرایط برای رشد میکروب ها فراهم نشود.

سالن های مرغداری بعد از تخلیه کامل توسط مواد شوینده مانند صابون مایع شستشو داده می شود.

مرحله بعدی نوبت شعله دادن به کف و دیوارهاست که این کار با استفاده از شعله افکن انجام می شود.

شعله دادن کف و دیوارهای سالن از داخل و خارج تا ارتفاع ۱/۵ متر.

در آخر بعد از اتمام مراحل ضدعفونی کردن با استفاده از حرارت باید محیط را با مواد شوینده و آب کاملا شست و شو داد.

کاربرد انواع شعله افکن در صنایع

شعله افکن کشاورزی به منظور حذف باکتری های مضر موجود در خاک بعد از سال زراعی مورد استفاده قرار می گیرد.

حذف آلودگی های موجود درجایگاه گاو که باعث بیماری های عفونی مرگ بار از جمله سل، بروسلوز، نیوکاسل می شود از دستگاه شعله افکن دامداری استفاده می شود.

بطور کلی سيستم شعله افكن كه در مدل‌ها و ابعاد مختلف به صورت تراكتوری و دستي ساخته شده است با استفاده از سيستم پمپ و سوخت خود شعله‌هايی با احتراق كامل توليد مي‌كند. كشاورزان، دامداران و مرغداران می توانند با استفاده از سيستم شعله افكن، علف هاي هرز بذري، سس و آفات سرخرطومی مزارع، عوامل سل، ‌بروسلولز، ‌ين دامی، تب زرد و ساير بيماری های دامی و عوامل بيماری ‌زاي نيوكاسل، سي آردي، عفونت های استافيلوكوكی، پاستورلوز و ميكروب شاربون و ساير عوامل بيماری زايي در مرغداری ها را به طور كامل ريشه‌كن كنند.

چرا باید از شعله افکن استفاده کرد؟

مزایای ضدعفونی کردن مرغداری با شعله افکن

  1. قدرت بالا در پاکسازی
  2. نایاب نبودن و قیمت مناسب
  3. سبب زنگ زدگی و واکنش وسایل سالن نمی شود.
  4. قابلیت نفوذ به درون شکاف ها و حفره ها کوچک سالن می باشد.
  5. ضرر و خطری برای فردی که مسئول ضدعفونی کردن محیط است ندارد.
  6. یکبار هزینه خرید شعله افکن مرغداری را پرداخت کرده و تا مدت های طولانی بدون هیچ گونه هزینه حاشیه ای می توان از آن استفاده کرد.

چرا از شعله افکن در مرغداری استفاده می شود؟

گرما دادن به اجسام و افزایش درجه حرارت آنها توسط یک منبع حرارتی، باعث از بین رفتن میکروارگانیسم ها می شود. شعله افکنی و سوزاندن توسط آتش و شعله مستقیم، دیوارها و کف سالن های مرغداری ها، گاوداری ها، آب روها، کانال های فاضلاب، بستر زایشگاه، درمانگاه و سالن نگهداری گوساله ها را می توان با شعله دادن کاملا ضدعفونی نمود.

نکات مهم در هنگام استفاده از شعله افکن

 در زمان گرما دهی و ضد عفونی کردن با استفاده از شعله افکن، وسایل و تجهیزات حساس به گرمای مستقیم مانند سیم و کابل های برق، پریزها و ... را باید از قبل از شروع عملیات کاملا پوشاند و مانع از بروز آسیب های احتمالی شد.

مقاله بهترین ضدعفونی کننده

کاربرد شعله افکن در وسایل فلزی سالن مرغداری

بعضی از تجهیزات و وسایلی که در سالن های مرغداری و دامداری ها مورد استفاده قرار می گیرند، از جنس فلز هستند که در مقابل حرارت دستگاه شعله افکن مقاوم هستند، می توانید به راحتی برای ضد عفونی کردن آنها از شعله افکن استفاده کنید.

شعله افکن دشمن اصلی تخم انگل حیوانی

انگل‌ها را می‌توان موجوداتی دانست که برای زندگی نیاز به جانوران مختلف دارند. انگل‌ها انواع مختلفی دارند و در درون بدن یا بر روی سطح پوست جانداران زندگی و از خون آن‌ها تغذیه می‌کنند. به بیان ساده‌تر باید بگوییم که انگل موجودی است که در داخل یا خارج بدن موجود دیگر زندگی کرده و از آن موجود تغذیه می‌کند و باعث آسیب دیدن، بیمار شدن و حتی مرگ میزبان می‌شود.

وجود انگل و تخم های انگلی درون بدن دام ها می توانند آسیب های جدی به سلامت دام وارد کرده و در نهایت این بیماری به مصرف کنندگان گوشت دام ها منتقل شود. با توجه به این نکته جلوگیری از ورود تخم های انگلی به بدن دام ها قطعا ضدعفونی کردن محیط نگهداری انواع دام از مهم ترین روش های می باشد.

آمار ها نشان داده است که حرارت شعله افکن ها که یکی از راه های ضدعفونی کردن سالن های نگهداری دام و طیور است، تاثیرگذارترین روش در از بین بردن تخم های انگلی است. به همین جهت می توان عنوان کرد که باید مرتب و دوره ای از روش حرارت گرم خشک شعله افکن برای ضد عفونی محیط مرغداری و دامداری ها استفاده کرد.

مقاله نیوکاسل پرندگان و درمان آن

کاربرد شعله افکن در کشاورزی

یکی از بهترین روش های از بین بردن آفات و علف های هرز در صنعت کشاورزی استفاده از شعله افکن کشاورزی است. بررسی و تجربه کشاورزان عزیز نشان داده است که بهره گیری از شعله افکن ها در مقایسه با سایر روش های حذف علف های هرز مثل مواد شیمیایی اثرات مخربی که به هرحال مواد شیمیایی ممکن است بر رشد گیاهان داشته باشد، را نداشته و همچنین هزینه های جانبی بسیار کمتری دارد.

از هر روش دیگری که استفاده شده است بطور معمول آثار برخی از آفات بطور کامل برطرف نمی شده و این خود یک معضل برای کشاورزان به شمار می آید چرا که تمام تلاش آنها با باقی ماندن برخی از علف های هرز بدون نتیجه شده است.

ولی استفاده از شعله افکن کشاورزی علاوه بر راحتی استفاده، هزینه کمتر قدرت اثرگذاری بسیار بالاتری نسبت به سایر مواد داشته و رضایت کشاورزان عزیز را بسیار بیشتر جلب کرده است.

کاربرد شعله افکن جوشکاری

یکی دیگر از انواع شعله افکن پر کاربرد، شعله افکن جوشکاری است که کاربردهای بسیار زیادی در صنایع مختلف دارد.

  • نداشتن دوده
  • کندن رنگ و بتونه
  • مناسب برای زنگ زدایی
  • استفاده در اتصالات مسی
  • گرم کردن لوله های یخ زده
  • مناسب برای کار رزین سازی
  • برای استفاده جوشکاری و لحیم کاری
  • گرم کردن لوله ها و تاسیسات فلزی قدیمی
  • ابزار مناسب برای ساخت طلا و وسایل طلاساز

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()